3D-mallinnus verkkosivuilla
Järvi, Pietari (2023)
Järvi, Pietari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301311866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301311866
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia 3D-mallinnusta verkkosivuilla. Tutkittavia asioita oli mallinnuksen käyttötarkoitukset, kuinka malleja luodaan ja mitä teknologioita käytetään. Tämän lisäksi tavoitteena oli luoda oma 3D-malli ja tuoda se omalle sivustolle. Projektin avulla voitaisiin arvioida valittujen menetelmien ja teknologioiden haasteellisuutta ja sopivuutta kehittäjille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta 3D-mallinnuksesta verkkosivuille.
Insinöörityö toteutettiin jakamalla käyttötarkoitukset tarkempiin osa-alueisiin verkkosivuilla esiintyvässä 3D-mallinnuksen käytössä. Alueiksi valittiin tuote-esittely, visuaalisuuden lisääminen ja viimeisenä taideprojektit ja pelillisyys. Menetelmät-osiossa keskityttiin ensin 3D-mallinnukseen yleisesti ja tutkittiin tarkemmin tietokonegrafiikan hahmontamista OpenGL- ja WebGL-teknologioilla. Menetelmät-osioon kuului viimeisenä myös kolmen 3D-mallinnusta verkkosivuilla helpottavan grafiikkakehyksen tutkiminen.
Tutkittujen asioiden perusteella mallinnettiin 3D-malli donitsista Blender-mallinnustyökalussa. Mallille luotiin verkkosivusto käyttämällä Three.js JavaScript -kirjastoa ja malli tuotiin sivustolle tiedostosta. Mallille toteutettiin myös yksinkertainen käyttöliittymä sen värien muokkaamiseksi. Mallinnuksessa ja sivuston luomisessa oli omat haasteensa. Geometriasolmuilla luodut strösselit eivät ensin näkyneet, kun malli tuotiin sivustolle. Myös ohjelmointiongelmat hidastivat prosessia.
Insinöörityö kuitenkin osoitti, että valitut työkalut ja teknologiat ovat hyvä valinta 3D-mallinnukseen ja sen toteuttamiseen verkkosivuille. 3D-mallinnukseen ja grafiikkakehyksiin löytyy kattavasti tietoa ja tukea, joten tyylikkään 3D-mallin luominen ja yksinkertainen 3D-mallinnusta käyttävä sivusto onnistuu myös aloittelijalta. Samalla kuitenkin todettiin, että tietyt mallintamisen tekniikat, kuten geometriasolmut, vaativat laajempaa tietämystä mallinnustyökalusta.
Insinöörityö toteutettiin jakamalla käyttötarkoitukset tarkempiin osa-alueisiin verkkosivuilla esiintyvässä 3D-mallinnuksen käytössä. Alueiksi valittiin tuote-esittely, visuaalisuuden lisääminen ja viimeisenä taideprojektit ja pelillisyys. Menetelmät-osiossa keskityttiin ensin 3D-mallinnukseen yleisesti ja tutkittiin tarkemmin tietokonegrafiikan hahmontamista OpenGL- ja WebGL-teknologioilla. Menetelmät-osioon kuului viimeisenä myös kolmen 3D-mallinnusta verkkosivuilla helpottavan grafiikkakehyksen tutkiminen.
Tutkittujen asioiden perusteella mallinnettiin 3D-malli donitsista Blender-mallinnustyökalussa. Mallille luotiin verkkosivusto käyttämällä Three.js JavaScript -kirjastoa ja malli tuotiin sivustolle tiedostosta. Mallille toteutettiin myös yksinkertainen käyttöliittymä sen värien muokkaamiseksi. Mallinnuksessa ja sivuston luomisessa oli omat haasteensa. Geometriasolmuilla luodut strösselit eivät ensin näkyneet, kun malli tuotiin sivustolle. Myös ohjelmointiongelmat hidastivat prosessia.
Insinöörityö kuitenkin osoitti, että valitut työkalut ja teknologiat ovat hyvä valinta 3D-mallinnukseen ja sen toteuttamiseen verkkosivuille. 3D-mallinnukseen ja grafiikkakehyksiin löytyy kattavasti tietoa ja tukea, joten tyylikkään 3D-mallin luominen ja yksinkertainen 3D-mallinnusta käyttävä sivusto onnistuu myös aloittelijalta. Samalla kuitenkin todettiin, että tietyt mallintamisen tekniikat, kuten geometriasolmut, vaativat laajempaa tietämystä mallinnustyökalusta.