Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma yritykselle X
Sahiluoto, Laura (2023)
Sahiluoto, Laura
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301261672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301261672
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään digitaalista markkinointia ja sen suunnittelua yritykselle X hyödyntäen SOSTAC-suunnittelumallia ja kyselytutkimusta. Toimeksiantaja on amerikkalainen startup-yritys, joka on tuomassa markkinoille patentoimaansa puttauslaitetta golfaajille. Yrittäjän toiveena oli saada markkinointisuunnitelma, jonka avulla yrittäjä voi toteuttaa markkinointia edullisesti digitaalisilla kanavilla. Yritykselle ei ollut aikaisemmin toteutettu nykytila-analyyseja tai kohderyhmätutkimuksia.
Tutkimusongelmana oli selvittää kenelle, missä ja miten yrittäjä voi toteuttaa tuotteensa markkinointia. Tärkeimpänä tavoitteena oli tuottaa yritykselle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka sisältää yritykselle tärkeät ostajapersoonat, markkinointikanavat ja vaihtoehdot, millä eri tavoin yrittäjä voi toteuttaa yrityksensä markkinointia valituilla kanavilla eri kohderyhmille. Tavoitteiden määrittely tehtiin keskusteluissa yhdessä yrittäjän kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinointiin, sen suunnitteluun ja toteutukseen liittyvistä käsitteistä ja malleista. Teoriassa sivutaan myös osittain Yhdysvaltojen markkinoinnin lainsäädäntöä. Markkinointisuunnitelma pohjautuu SOSTAC-suunnittelumalliin, joka koostuu kuudesta vaiheesta: nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toiminta ja hallinta. Teoriaa hyödynnetään markkinoinninsuunnitelman laatimisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tuloksina saatiin markkinointisuunnitelmaan kolme ostajapersoonaa, markkinointikanavat ja - keinot sekä markkinoinnin vuosikello ja sisältösuunnitelma. Ostajapersoonille tehtiin ostopolku, joka kuvaa muun muassa yrityksen ja asiakkaan kohtauspisteitä. Yritykselle pohdittiin myös sen arvoja ja brändiä. Markkinointikanaviksi valikoituivat Instagram, Facebook, YouTube, Reddit ja yrityksen X verkkosivut.
Tutkimusongelmana oli selvittää kenelle, missä ja miten yrittäjä voi toteuttaa tuotteensa markkinointia. Tärkeimpänä tavoitteena oli tuottaa yritykselle digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, joka sisältää yritykselle tärkeät ostajapersoonat, markkinointikanavat ja vaihtoehdot, millä eri tavoin yrittäjä voi toteuttaa yrityksensä markkinointia valituilla kanavilla eri kohderyhmille. Tavoitteiden määrittely tehtiin keskusteluissa yhdessä yrittäjän kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinointiin, sen suunnitteluun ja toteutukseen liittyvistä käsitteistä ja malleista. Teoriassa sivutaan myös osittain Yhdysvaltojen markkinoinnin lainsäädäntöä. Markkinointisuunnitelma pohjautuu SOSTAC-suunnittelumalliin, joka koostuu kuudesta vaiheesta: nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toiminta ja hallinta. Teoriaa hyödynnetään markkinoinninsuunnitelman laatimisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tuloksina saatiin markkinointisuunnitelmaan kolme ostajapersoonaa, markkinointikanavat ja - keinot sekä markkinoinnin vuosikello ja sisältösuunnitelma. Ostajapersoonille tehtiin ostopolku, joka kuvaa muun muassa yrityksen ja asiakkaan kohtauspisteitä. Yritykselle pohdittiin myös sen arvoja ja brändiä. Markkinointikanaviksi valikoituivat Instagram, Facebook, YouTube, Reddit ja yrityksen X verkkosivut.