Raskaan ajoneuvoyhdistelmän vaihtoehtoisen suorituskykytestin kehittäminen
Jolkkonen, Juho (2022)
Jolkkonen, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301241593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301241593
Tiivistelmä
Insinöörityö toteutettiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille ja sen aiheena oli raskaiden ajoneuvoyhdistelmien vaihtoehtoisten suorituskykytestien kehittäminen ja raja-arvojen määrittäminen. Raskaan kaluston valikoimassa yleistyvät sähkö- ja hybridivoimanlähteet tarjoavat erilaista suorituskykyä verrattuna perinteiseen polttomoottoriin, joten nykyinen tieliikennelaissa asetettu teho-painosuhteen vaatimus 5 kW/tonni riittävästä suorituskyvystä ei ole paras mahdollinen mittari vaatimuksen taustalla olevaan kiihtyvyys- ja mäennousukykyvaatimukseen. Sen takia tässä insinöörityössä pyrittiin määrittämään raja-arvot raskaan ajoneuvoyhdistelmän vaihtoehtoiselle suorituskykytestille ja suoralle laskentatavalle. Työssä perehdyttiin myös mm. muiden maiden lainsäädäntöön, suorituskykytesteihin, moderneihin voimansiirtoratkaisuihin, ajovastuksiin sekä älykkäisiin vakionopeudensäätimiin.
Insinöörityö laadittiin heinäkuun ja joulukuun välisenä aikana vuonna 2022, ja sen toteutukseen osallistui Traficomin sekä raskaan kaluston ajoneuvovalmistajien edustajia. Työ aloitettiin lainsäädännön, kehitystarpeiden sekä tekniikoiden kirjallisuusselvityksellä. Tietoa haettiin verkkomateriaaleista, oppikirjoista ja lehtiartikkeleista. Seuraavassa työvaiheessa laadittiin ajovastuslaskelmat, ajovastuskuvaajat sekä ajotilapiirrokset GNU Octave -laskentaohjelmistolla. Lopuksi haastateltiin ajoneuvovalmistajien edustajia ja suoritettiin käytännön mittaus todellisen ajotehtävän aikana.
Ensisijaista tavoitetta eli tarkkojen raja-arvojen määrittämistä ei saavutettu, sillä yhden testimittauksen perusteella ei saatu riittävän kattavasti tietoa lainsäädäntöuudistuksen tekemiseksi. Siitä huolimatta insinöörityössä onnistuttiin keräämään arvokasta tietoa mm. ajovastuksista, modernin dieselmoottorin suorituskyvystä täydellä kuormalla, suorituskykytesteistä ja ajoneuvomaahantuojien näkemyksistä sekä kokemusta mäkikokeista ja testausparametreistä. Tätä insinöörityötä voidaan hyödyntää pohjana laajemmille suorituskykytesteille.
Insinöörityö laadittiin heinäkuun ja joulukuun välisenä aikana vuonna 2022, ja sen toteutukseen osallistui Traficomin sekä raskaan kaluston ajoneuvovalmistajien edustajia. Työ aloitettiin lainsäädännön, kehitystarpeiden sekä tekniikoiden kirjallisuusselvityksellä. Tietoa haettiin verkkomateriaaleista, oppikirjoista ja lehtiartikkeleista. Seuraavassa työvaiheessa laadittiin ajovastuslaskelmat, ajovastuskuvaajat sekä ajotilapiirrokset GNU Octave -laskentaohjelmistolla. Lopuksi haastateltiin ajoneuvovalmistajien edustajia ja suoritettiin käytännön mittaus todellisen ajotehtävän aikana.
Ensisijaista tavoitetta eli tarkkojen raja-arvojen määrittämistä ei saavutettu, sillä yhden testimittauksen perusteella ei saatu riittävän kattavasti tietoa lainsäädäntöuudistuksen tekemiseksi. Siitä huolimatta insinöörityössä onnistuttiin keräämään arvokasta tietoa mm. ajovastuksista, modernin dieselmoottorin suorituskyvystä täydellä kuormalla, suorituskykytesteistä ja ajoneuvomaahantuojien näkemyksistä sekä kokemusta mäkikokeista ja testausparametreistä. Tätä insinöörityötä voidaan hyödyntää pohjana laajemmille suorituskykytesteille.