Asiakaslähtöisen inkontinenssihoidon kehittäminen digitaalisen inkontinenssisuojan avulla
Linjos, Marika (2023)
Linjos, Marika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301201466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301201466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelutalossa asuvien ikäihmisten asiakaslähtöistä inkontinenssihoitoa. Tarkoituksena oli selvittää inkontinenssihoidon nykytilanne ja pilotoida digitaalista inkontinenssisuojaa palvelutaloissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Abena Finland Oy. Abena on terveydenhuollon tuotteita myyvä yritys, jonka uutena innovaationa on kehitetty digitaalinen inkontinenssisuoja, Abena Nova. Abena Nova on digitaalinen inkontinenssiratkaisu, jossa sisäänrakennetut sensorit mittaavat inkontinenssisuojan täyttöastetta. Suojaan kiinnitetty klipsi välittää tiedot tuotteesta Bluetooth-yhteyden avulla hoitajan mobiililaitteen WetSens Monitor sovellukseen. Sovelluksesta pystyy katsomaan inkontinenssisuojan täyttöasteen, jolloin mahdollistuu oikein ajoitettu inkontinenssisuojan vaihto.
Selvitys nykyisestä inkontinenssihoidon tilanteesta saatiin havainnoimalla kahden palvelutalon yksiköiden (n=4) päivän toimintaa. Havainnoinnin tukena täytettiin inkontinenssituotteen vaihtoaikoja kartoittavaa seurantakaavaketta. Pilotointia tehtiin puoli vuotta, jolloin dataa saatiin WetSens Monitor sovelluksesta. Sovelluksesta saatiin tietää, koska inkontinenssisuoja tulisi vaihtaa ja miten hoitajat vaihtoivat suojia suhteessa sovelluksen antamiin ilmoituksiin. Yksittäisestä käyttäjästä (n=11) saatiin tietoon mm. virtsamäärät. Pilotoinnin jälkeen haastateltiin (n=2) palvelutalon hoitajia menneestä Nova kokeilusta.
Tulosten mukaan inkontinenssihoito tapahtui rutiinin ja totutun päivärytmin mukaan. Nova pilotoinnin aikana hoitajat eivät saanet puhelimen sovellusta ja siitä tulevia hälytyksiä mukaan arkeen niin, että rutiineihin olisi saatu haluttua muutosta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että jos sovelluksen dataa ja ilmoituksia hyödynnettäisiin päivittäin inkontinenssin hoidon toteutuksessa, saavutettaisiin säästöä hoitajien työajassa ja kulutetuissa inkontinenssituotteissa. Lisäksi sovelluksen antamilla ilmoituksilla saadaan parannettua asukkaan yksilöllistä inkontinenssihoitoa. Tärkeimpänä jatkokehitysaiheena nousi koulutuksen tarve sekä inkontinenssituotteista että Nova käyttöönotosta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Abena Finland Oy. Abena on terveydenhuollon tuotteita myyvä yritys, jonka uutena innovaationa on kehitetty digitaalinen inkontinenssisuoja, Abena Nova. Abena Nova on digitaalinen inkontinenssiratkaisu, jossa sisäänrakennetut sensorit mittaavat inkontinenssisuojan täyttöastetta. Suojaan kiinnitetty klipsi välittää tiedot tuotteesta Bluetooth-yhteyden avulla hoitajan mobiililaitteen WetSens Monitor sovellukseen. Sovelluksesta pystyy katsomaan inkontinenssisuojan täyttöasteen, jolloin mahdollistuu oikein ajoitettu inkontinenssisuojan vaihto.
Selvitys nykyisestä inkontinenssihoidon tilanteesta saatiin havainnoimalla kahden palvelutalon yksiköiden (n=4) päivän toimintaa. Havainnoinnin tukena täytettiin inkontinenssituotteen vaihtoaikoja kartoittavaa seurantakaavaketta. Pilotointia tehtiin puoli vuotta, jolloin dataa saatiin WetSens Monitor sovelluksesta. Sovelluksesta saatiin tietää, koska inkontinenssisuoja tulisi vaihtaa ja miten hoitajat vaihtoivat suojia suhteessa sovelluksen antamiin ilmoituksiin. Yksittäisestä käyttäjästä (n=11) saatiin tietoon mm. virtsamäärät. Pilotoinnin jälkeen haastateltiin (n=2) palvelutalon hoitajia menneestä Nova kokeilusta.
Tulosten mukaan inkontinenssihoito tapahtui rutiinin ja totutun päivärytmin mukaan. Nova pilotoinnin aikana hoitajat eivät saanet puhelimen sovellusta ja siitä tulevia hälytyksiä mukaan arkeen niin, että rutiineihin olisi saatu haluttua muutosta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että jos sovelluksen dataa ja ilmoituksia hyödynnettäisiin päivittäin inkontinenssin hoidon toteutuksessa, saavutettaisiin säästöä hoitajien työajassa ja kulutetuissa inkontinenssituotteissa. Lisäksi sovelluksen antamilla ilmoituksilla saadaan parannettua asukkaan yksilöllistä inkontinenssihoitoa. Tärkeimpänä jatkokehitysaiheena nousi koulutuksen tarve sekä inkontinenssituotteista että Nova käyttöönotosta.