SPEAK UP! -koulutusposteri opettajille : seksuaalisen häirinnän puheeksioton tueksi
Moxham, Emma; Halmesaari, Meeri (2023)
Moxham, Emma
Halmesaari, Meeri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301191446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301191446
Tiivistelmä
Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan ei-toivottua huomiota, jolla loukataan ihmisen oikeutta seksuaaliseen koskemattomuuten useimmiten luomalla ahdistava, nöyryyttävä tai uhkaava ilmapiiri.
Seksuaalista häirintää raportoidaan tapahtuvan nuorten keskuudessa, myös kouluissa. Seksuaalinen häirintä näyttäytyy monilla eri tavoilla ja valitettavasti suuri osa häirinnästä jää raportoimatta ja nuoret eivät saa tarvitsemaansa tukea.
Opinnäytetyössä käsitellään seksuaalisen häirintää ilmiönä, erityisesti nuorten kokemana. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkoituksena oli perehtyä nuorten kokemaan seksuaaliseen häirintään ja tuottaa yläkouluissa toimiville opettajille suunnattu koulutusposteri seksuaalisen häirinnän puheeksioton tueksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kansainvälinen SHEHAP-hanke. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisesti kouluympäristöissä tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä sekä tarjota tukea opettajille seksuaalisen häirinnän puheeksiottamiseksi ja näin parantaa seksuaalisen häirinnän tunnistamista ja siihen puuttumista. Tavoitteena on lisäksi tarjota tietoa erityisesti yläkouluikäisten kanssa työskenteleville opettajille seksuaalisen häirinnän puheeksi ottamisesta. Sexual harassment implies an unwelcome act of attention, which offends a persons right to sexual integrity usually by creating a distressing, humiliating or threatening environment.
Sexual harassment is reported to occur amongst young people, as well in schools. The appearance of sexual harassment is multidimensional. Unfortunately most of the harassment goes unreported and thus youths do not get the support they need.
This bachelor’s thesis discusses sexual harassment as a phenomenon, especially experienced by youths. This practice-based thesis produced an educational poster aimed for teachers. The mandator for this thesis was SHEHAP. The aim of this thesis is to increase the knowledge of sexual harassment occurring in a school environment, and offer teachers support in discussing sexual harassment, thus improving the recognition of sexual harassment and intervention. In addition to the above, the aim of this thesis was to offer information on discussing sexual harassment, especially to teachers working with children in upper comprehensive school.
Seksuaalista häirintää raportoidaan tapahtuvan nuorten keskuudessa, myös kouluissa. Seksuaalinen häirintä näyttäytyy monilla eri tavoilla ja valitettavasti suuri osa häirinnästä jää raportoimatta ja nuoret eivät saa tarvitsemaansa tukea.
Opinnäytetyössä käsitellään seksuaalisen häirintää ilmiönä, erityisesti nuorten kokemana. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkoituksena oli perehtyä nuorten kokemaan seksuaaliseen häirintään ja tuottaa yläkouluissa toimiville opettajille suunnattu koulutusposteri seksuaalisen häirinnän puheeksioton tueksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kansainvälinen SHEHAP-hanke. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta erityisesti kouluympäristöissä tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä sekä tarjota tukea opettajille seksuaalisen häirinnän puheeksiottamiseksi ja näin parantaa seksuaalisen häirinnän tunnistamista ja siihen puuttumista. Tavoitteena on lisäksi tarjota tietoa erityisesti yläkouluikäisten kanssa työskenteleville opettajille seksuaalisen häirinnän puheeksi ottamisesta.
Sexual harassment is reported to occur amongst young people, as well in schools. The appearance of sexual harassment is multidimensional. Unfortunately most of the harassment goes unreported and thus youths do not get the support they need.
This bachelor’s thesis discusses sexual harassment as a phenomenon, especially experienced by youths. This practice-based thesis produced an educational poster aimed for teachers. The mandator for this thesis was SHEHAP. The aim of this thesis is to increase the knowledge of sexual harassment occurring in a school environment, and offer teachers support in discussing sexual harassment, thus improving the recognition of sexual harassment and intervention. In addition to the above, the aim of this thesis was to offer information on discussing sexual harassment, especially to teachers working with children in upper comprehensive school.