Seksuaalisen häirinnän tunnistaminen sosiaalisessa mediassa
Karasti, Sanna; Paksunen, Mira; Vihreälehto, Wilhelmiina (2022)
Karasti, Sanna
Paksunen, Mira
Vihreälehto, Wilhelmiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301151313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301151313
Tiivistelmä
Ihmisen identiteettiin kuuluu suurena osana seksuaalisuus, joka kehittyy elämän aikana. Seksuaalisuuteen usein liitetään nautinto ja hyvä olo, mutta siihen voi liittyä myös negatiivisia tunteita. Seksuaalinen häirintä on ei-toivottua käytöstä, joka loukkaa henkilön seksuaalisuutta ja itsemääräämisoikeutta. Sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa seksuaalista häirintää ovat epäasialliset viestit, seksuaalissävytteiset kuvat ja videot, ulkonäköön liittyvät vihjailevat kommentit sekä erilainen lahjonta ja kiristäminen.
Seksuaalisen häirinnän kohteeksi joutuneen voi olla vaikea tunnistaa häirintää, sillä siihen liittyy usein häpeän ja itsesyytöksen tunteita, eikä rikoslaissa ole ollut sille selkeää määritelmää. Seksuaalinen häirintä sosiaalisessa mediassa noudattaa usein samankaltaista kaavaa, jossa tekijä pyytää uhrilta kuvia sekä salaamaan keskustelut muilta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli tuottaa lyhyitä videoita Tiktok-sovelluksessa yläkoulun
oppilaille seksuaalisen häirinnän tunnistamisesta sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä yläkouluikäisten tietämystä seksuaalisen häirinnän tunnistamisesta osana seksuaalikasvatusta. Tuotoksena syntyi viisi Tiktok-videota SHEHAP-hankkeelle.
Seksuaalisen häirinnän kohteeksi joutuneen voi olla vaikea tunnistaa häirintää, sillä siihen liittyy usein häpeän ja itsesyytöksen tunteita, eikä rikoslaissa ole ollut sille selkeää määritelmää. Seksuaalinen häirintä sosiaalisessa mediassa noudattaa usein samankaltaista kaavaa, jossa tekijä pyytää uhrilta kuvia sekä salaamaan keskustelut muilta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli tuottaa lyhyitä videoita Tiktok-sovelluksessa yläkoulun
oppilaille seksuaalisen häirinnän tunnistamisesta sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä yläkouluikäisten tietämystä seksuaalisen häirinnän tunnistamisesta osana seksuaalikasvatusta. Tuotoksena syntyi viisi Tiktok-videota SHEHAP-hankkeelle.