Kestävä kehitys ja kiertotalous ammatillisessa koulutuksessa.: kestävän kehityksen ja kiertotalouden opetuksen kehittäminen rakennus- ja kiinteistöpalvelualan koulutuksessa
Romppanen, Vesa (2023)
Romppanen, Vesa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131266
Tiivistelmä
Kestävän kehityksen ja kiertotalouden merkitys kasvaa ammatillisessa koulu-tuksessa samoin kuin muuallakin yhteiskunnassa. Tarve asian tutkimiseen ja kehitysehdotusten tekemiseen tulee sekä Helsingin kaupungin että Opetushal-lituksen antamien tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tämän työn tarkoituksena on parantaa tietämystä kestävästä kehityksestä ja kiertotaloudesta ammatillisessa koulutuksessa rakennus- ja kiinteistöpalvelu-alalla sekä etsiä syitä suuriin jätemääriin ja pieneen kierrätysmäärään.
Teoriaosuudessa on pyritty selkeyttämään kestävän kehityksen ja kiertotalou-den käsitteitä sekä niiden merkitystä ympäristölle ja taloudelle. Lisäksi työssä on pyritty esittämään mahdollisimman kattavasti ammatillisissa oppilaitoksissa Euroopassa olevia menetelmiä kestävän kehityksen opetuksessa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty sekä haastattelututki-musta että havainnointitutkimusta. Haastattelut on suoritettu opetuksesta vas-taavalle henkilöstölle syksyn 2022 aikana. Havainnointi perustuu toiminnan havainnointiin ja valokuvaamiseen sekä esimerkiksi havaintoihin Lassila Ti-kanojan Ympäristönetistä saatuun materiaaliin toimipaikan jätemääristä jäteja-keittain sekä euromääräisesti että massoittain. Työn johtopäätöksenä selkey-tetään kestävän kehityksen määritelmiä, tehdään ehdotuksia toimipaikan jäte-määrien pienentämiseksi sekä pohditaan vaihtoehtoisia opetusmenetelmiä ja materiaaleja.
Tämän työn tarkoituksena on parantaa tietämystä kestävästä kehityksestä ja kiertotaloudesta ammatillisessa koulutuksessa rakennus- ja kiinteistöpalvelu-alalla sekä etsiä syitä suuriin jätemääriin ja pieneen kierrätysmäärään.
Teoriaosuudessa on pyritty selkeyttämään kestävän kehityksen ja kiertotalou-den käsitteitä sekä niiden merkitystä ympäristölle ja taloudelle. Lisäksi työssä on pyritty esittämään mahdollisimman kattavasti ammatillisissa oppilaitoksissa Euroopassa olevia menetelmiä kestävän kehityksen opetuksessa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty sekä haastattelututki-musta että havainnointitutkimusta. Haastattelut on suoritettu opetuksesta vas-taavalle henkilöstölle syksyn 2022 aikana. Havainnointi perustuu toiminnan havainnointiin ja valokuvaamiseen sekä esimerkiksi havaintoihin Lassila Ti-kanojan Ympäristönetistä saatuun materiaaliin toimipaikan jätemääristä jäteja-keittain sekä euromääräisesti että massoittain. Työn johtopäätöksenä selkey-tetään kestävän kehityksen määritelmiä, tehdään ehdotuksia toimipaikan jäte-määrien pienentämiseksi sekä pohditaan vaihtoehtoisia opetusmenetelmiä ja materiaaleja.