Arvokas kohtaaminen fysioterapeuttisessa ohjaamisessa: opetusmateriaalin tuottaminen Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapian tutkinto-ohjelmaan
Ihanus, Minna; Määttä, Anna-Riikka (2022)
Ihanus, Minna
Määttä, Anna-Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131308
Tiivistelmä
Fysioterapeutin tehtävä on tehdä itsensä asiakkaalle tarpeettomaksi varustaen asiakas tarvittavalla tietotaidolla, jotta asiakas pystyy toteuttamaan itselleen mielekästä ja merkityksellistä elämää. Olimme kiinnostuneita siitä, kuinka arvokkaan kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen mahdollistamisella voidaan edistää kuntoutuksen onnistumiselle kriittisiä tekijöitä. Aiheena arvokas kohtaaminen on samalla tässä hetkessä ajankohtainen kuin myös kokonaisuutena ajaton. Jokaisen fysioterapian ammattilaisen tulisikin tavoitella asiakasohjauksessa laadukkaan vuorovaikutuksellisen ja asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita fysioterapian vaikuttavuuden edistämiseksi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoille arvokkaasta kohtaamisesta fysioterapeuttisessa ohjaamisessa. Tuotetun opetusmateriaalin tavoitteena oli laajentaa ja kehittää edelleen toisen vuoden fysioterapiaopiskelijoiden ymmärrystä asiakkaan arvokkaasta kohtaamisesta asiakasohjauksessa tukien tulevien ammattilaisten ammatti-identiteetin kehittymistä sekä kehittäen asiakaslähtöisesti ohjauksen laatua ja vaikuttavuutta. Opetusmateriaali sisälsi luentomateriaalia arvokkaasta kohtaamisesta, itsenäisiä tehtäviä sekä case-esimerkkejä kokemuksellisen oppimisen tukemiseksi. Opetusmateriaalin laadullisina tavoitteina oli, että se on tutkittuun tietoon pohjautuva, opetussuunnitelmaan soveltuva, visuaalisesti miellyttävä ja ajaton.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin marraskuussa 2021 ja se valmistui joulukuussa 2022. Opinnäytetyön tuotoksen kattava tietoperusta kerättiin useista monipuolisista, laadukkaista ja pääosin tuoreista ammatillisista ja kansainvälisistä julkaisuista, kirjoista sekä kansallisista ja kansainvälisis-tä tutkimuksista. Pedagogiset ja oppimateriaalin laatuun vaikuttavat ratkaisut perusteltiin huolellisesti useisiin laadukkaisiin lähteisiin tukeutuen. Case-harjoitukset rakennettiin tukemaan työelämän todellisia tilanteita ja itsereflektiota mahdollistaen.
Pelkkä ammatillisen tiedon hallinta ei anna vielä yksistään hyviä edellytyksiä vuorovaikutukselliselle oppimiselle. On tärkeää, että tuleville ammattilaisille mahdollistetaan dialogisten vuorovaikutustaitojen opiskelu ja harjoittelu jo ammattiin opiskelun aikana. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia miten opinto-osioon osallistuneet opiskelijat ovat kokeneet opetuksen antamat tiedot ja kokemuksellista oppimista tukevat harjoitukset työskennellessään fysioterapian ammattilaisina asiakasohjaustilanteissa. Physiotherapy field has undertaken a paradigm shift during the past few decades towards a more client focused approach which has taken the emphasis from biomedical treatment focused practices to a more holistic and guidance centred methods. This change also places new requirements to future professionals for managing holistic client centered clinical skills.
Mere management of professional knowledge alone does not suffice a professional to mount the interactive learning requirements. In fact, several international studies have shown that students felt the range of clinical skills taught during physiotherapy study programmes did not prepare them for practice. Therefore, enabling the students to study and train in practise dialogical interaction is vital for professional growth. Dialogical interaction is also one main feature for implementing dignified encounter which promotes holistic biopsychosocial approach at best.
The purpose of this functional thesis was to produce teaching material for the Oulu University of Applied Sciences physiotherapy students about dignified encounter in physiotherapeutic guidance with an aim to expand and further develop their understanding and clinical skills concerning the matter. Furthermore, an extended objective of improving the quality and effectiveness of physiotherapy guidance in future through advancing the students’ professional development.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijoille arvokkaasta kohtaamisesta fysioterapeuttisessa ohjaamisessa. Tuotetun opetusmateriaalin tavoitteena oli laajentaa ja kehittää edelleen toisen vuoden fysioterapiaopiskelijoiden ymmärrystä asiakkaan arvokkaasta kohtaamisesta asiakasohjauksessa tukien tulevien ammattilaisten ammatti-identiteetin kehittymistä sekä kehittäen asiakaslähtöisesti ohjauksen laatua ja vaikuttavuutta. Opetusmateriaali sisälsi luentomateriaalia arvokkaasta kohtaamisesta, itsenäisiä tehtäviä sekä case-esimerkkejä kokemuksellisen oppimisen tukemiseksi. Opetusmateriaalin laadullisina tavoitteina oli, että se on tutkittuun tietoon pohjautuva, opetussuunnitelmaan soveltuva, visuaalisesti miellyttävä ja ajaton.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin marraskuussa 2021 ja se valmistui joulukuussa 2022. Opinnäytetyön tuotoksen kattava tietoperusta kerättiin useista monipuolisista, laadukkaista ja pääosin tuoreista ammatillisista ja kansainvälisistä julkaisuista, kirjoista sekä kansallisista ja kansainvälisis-tä tutkimuksista. Pedagogiset ja oppimateriaalin laatuun vaikuttavat ratkaisut perusteltiin huolellisesti useisiin laadukkaisiin lähteisiin tukeutuen. Case-harjoitukset rakennettiin tukemaan työelämän todellisia tilanteita ja itsereflektiota mahdollistaen.
Pelkkä ammatillisen tiedon hallinta ei anna vielä yksistään hyviä edellytyksiä vuorovaikutukselliselle oppimiselle. On tärkeää, että tuleville ammattilaisille mahdollistetaan dialogisten vuorovaikutustaitojen opiskelu ja harjoittelu jo ammattiin opiskelun aikana. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia miten opinto-osioon osallistuneet opiskelijat ovat kokeneet opetuksen antamat tiedot ja kokemuksellista oppimista tukevat harjoitukset työskennellessään fysioterapian ammattilaisina asiakasohjaustilanteissa.
Mere management of professional knowledge alone does not suffice a professional to mount the interactive learning requirements. In fact, several international studies have shown that students felt the range of clinical skills taught during physiotherapy study programmes did not prepare them for practice. Therefore, enabling the students to study and train in practise dialogical interaction is vital for professional growth. Dialogical interaction is also one main feature for implementing dignified encounter which promotes holistic biopsychosocial approach at best.
The purpose of this functional thesis was to produce teaching material for the Oulu University of Applied Sciences physiotherapy students about dignified encounter in physiotherapeutic guidance with an aim to expand and further develop their understanding and clinical skills concerning the matter. Furthermore, an extended objective of improving the quality and effectiveness of physiotherapy guidance in future through advancing the students’ professional development.