Työkaluja Design Center Savonian asiakasprojekteihin
Kohtala, Anni (2022)
Kohtala, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225970
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Savonia-ammattikorkeakoulun yrityspalveluihin kuuluvalle Design Centerille kehittämistyönä. Aiheeseen päädyttiin kuopiolaiseen tapahtumaan luodun yritysviestinnän äänensävy -työkalun innoittamana. Työssä pyrittiin kuvaamaan, millaisia palvelumuotoilun työkaluja käytetään tuplatimantti-prosessimallin eri vaiheissa, selvittämään millaisia työkaluja Design Center tarvitsee ja miten eri työkaluja voisi yhdistellä vastaamaan Design Centerin tarpeita.
Opinnäytetyöprosessissa seurattiin pääosin tuplatimantti-prosessimallia. Opinnäytetyössä etsittiin tietoa palvelumuotoilun työkaluista kirja- ja verkkolähteistä. Benchmarking -menetelmällä vertailtiin kahta työkalukokonaisuutta. Palvelupolun luomisessa hyödynnettiin tietolähteenä opinnäytetyön tekijän sekä hänen suunnittelijakollegoidensa kokemuksia Design Centerin toiminnasta. Näiden tietojen pohjalta kehittämiskohteiksi valittiin asiakasymmärrys, projektinhallinta ja viestintä.
Aiheen rajaamiseksi ainoastaan asiakasymmärrykseen liittyvät työkalut toteutettiin. Työkaluiksi valittiin suunnittelutyön alkukartoitus, kilpailijavertailu, sidosryhmien nelikenttä sekä käyttäjäprofiilit. Lisäksi yritysviestinnän äänensävy -työkalua jatkokehitettiin ja sitä testattiin Kuopion alueen brändiseminaarissa. Lopuksi ehdotettiin jatkotoimenpiteitä työkalujen testaukseen ja kehittämiseen sekä pohdittiin ratkaisuja projektinhallinnan ja viestinnän haasteisiin.
Opinnäytetyöprosessissa seurattiin pääosin tuplatimantti-prosessimallia. Opinnäytetyössä etsittiin tietoa palvelumuotoilun työkaluista kirja- ja verkkolähteistä. Benchmarking -menetelmällä vertailtiin kahta työkalukokonaisuutta. Palvelupolun luomisessa hyödynnettiin tietolähteenä opinnäytetyön tekijän sekä hänen suunnittelijakollegoidensa kokemuksia Design Centerin toiminnasta. Näiden tietojen pohjalta kehittämiskohteiksi valittiin asiakasymmärrys, projektinhallinta ja viestintä.
Aiheen rajaamiseksi ainoastaan asiakasymmärrykseen liittyvät työkalut toteutettiin. Työkaluiksi valittiin suunnittelutyön alkukartoitus, kilpailijavertailu, sidosryhmien nelikenttä sekä käyttäjäprofiilit. Lisäksi yritysviestinnän äänensävy -työkalua jatkokehitettiin ja sitä testattiin Kuopion alueen brändiseminaarissa. Lopuksi ehdotettiin jatkotoimenpiteitä työkalujen testaukseen ja kehittämiseen sekä pohdittiin ratkaisuja projektinhallinnan ja viestinnän haasteisiin.