Kompetensutvecklingsbehoven inom fysioterapi
Lindlöf, Niklas (2022)
Lindlöf, Niklas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031098
Tiivistelmä
Samhället samt arbetsmiljön förändras konstant vilket kräver även av oss som människor till förändring i en ökad takt och förutsätter av oss nya kompetenser. Syftet med detta mastersarbete är att utreda kompetensutvecklingsbehoven för fysioterapeuter och hur det rekommenderas utföras. Mastersarbetet utfördes igenom en begränsad kartläggande litteraturöversikt (scoping review) var Arksey & O`Malleys (2005) ramverk användes som det metodologiska ramverket. Arbetet har utförts enligt ramverkets fem (5) olika steg och materialsökningen och analysen har bearbetats i en cirkulär process. Materialet består av material publicerat mellan åren 2018–2022. Sökningarna producerade 15 olika publikationer som inkluderades i forskningsmaterialet.
Förståelsen över vilka kompetenser anses behövas har en stor inverkan på den fortsatta utbildningen för tillfället. Resultaten förespråkar att fortsatt utbildning bör kunna utföras i flexibla utbildningsstrukturer som möjliggör kompetensutveckling oberoende av tid och plats. Också möjligheterna av att kombinera fortsatt utbildning från flera olika ställen anses till fördel för att nå rätt sorts kompetenser. Även ökad arbetslivsorientering bör beaktas i fortsättningen för fortsatt utbildning, för att på rätt sätt besvara på kompetensbehov av samhället och arbetsgivare.
Resultaten i forskningen påvisar att de främsta områden av kompetensutvecklingen behövs inom kommunikationskunskaper, samarbetskunskaper, teknologi- och digitala kunskaper, handledningskunskaper och multiprofessionellt samarbete.
Förståelsen över vilka kompetenser anses behövas har en stor inverkan på den fortsatta utbildningen för tillfället. Resultaten förespråkar att fortsatt utbildning bör kunna utföras i flexibla utbildningsstrukturer som möjliggör kompetensutveckling oberoende av tid och plats. Också möjligheterna av att kombinera fortsatt utbildning från flera olika ställen anses till fördel för att nå rätt sorts kompetenser. Även ökad arbetslivsorientering bör beaktas i fortsättningen för fortsatt utbildning, för att på rätt sätt besvara på kompetensbehov av samhället och arbetsgivare.
Resultaten i forskningen påvisar att de främsta områden av kompetensutvecklingen behövs inom kommunikationskunskaper, samarbetskunskaper, teknologi- och digitala kunskaper, handledningskunskaper och multiprofessionellt samarbete.