Kotona asuvien ikäihmisten ravitsemus: huoneentaulu sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön
Koiranen, Sirkku (2022)
Koiranen, Sirkku
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931050
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Ikäihmisten ravitsemus on tärkeä aihe, johon sairaanhoitajaopiskelijoiden tulee myös pe rehtyä. Ikäihmisten osuus väestöstä on suuri ja oikeanlaisella ravitsemuksella on suuri mer kitys heidän terveytensä ja toimintakykynsä säilymiselle. Tämän pohjalta heräsi ajatus pyr kiä lisäämään tietämystä tai ainakin herättämään kiinnostusta sairaanhoitajaopiskelijoiden
keskuudessa ikäihmisten ravitsemuksesta. Tarkoituksena oli tehdä huoneentaulu eli posteri
kotona asuvien ikäihmisten ravitsemuksesta sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Tavoit teena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden gerontologista tietämystä koskien ikäihmisten
ravitsemusta.
Opinnäytetyöni toteutin tuotekehityksenä. Ensimmäisenä vaiheena oli ongelmien ja kehitys tarpeiden tunnistaminen. Tässä vaiheessa opinnäytetyön aihe selkiytyi ja suuntautui ni menomaan sairaanhoitajaopiskelijoiden tarpeisiin saada lisää tietoa ikäihmisten ravitse muksesta. Toisena vaiheena oli ideointivaihe, jolloin ideointimenetelmäksi valikoitui
benchmarking. Siinä tutustuin erilaisiin ravitsemusta koskeviin huoneentauluihin, joita ver tasin keskenään ja joista sain myös ideoita oman huoneentaulun toteutukseen. Kolman tena vaiheena oli luonnosteluvaihe. Tässä vaiheessa selvitin asiakasprofiilia eli sairaanhoi tajaopiskelijoiden tarpeita suhteessa kehitteillä olevaan tuotteeseen. Erityisesti Satu
Tohmolan väitöskirja sairaanhoitajaopiskelijoiden gerontologisesta osaamisesta antoi tietoa
siitä, minkälaiseksi opiskelijat itse arvioivat osaamistaan ja missä asioissa on eniten kehit tämisen varaa. Neljäntenä vaiheena oli kehittelyvaihe, jonka aikana päätin posterin ulko asusta ja tekstin sisällöstä. Viidennessä vaiheessa eli viimeistelyvaiheessa tarkistin, että
posteri näytti siltä, jollaiseksi olin sen suunnitellut. Keskeisenä työkaluna oli teemahaastat telu, jonka toteutin haastattelemalla oppilaitoksen hoitotyön opettajaa. Sen analysoinnin tu loksena sain tietää, minkälaisia asioita ravitsemuksesta tuli ottaa mukaan huoneentauluun,
jotta sairaanhoitajaopiskelijat hyötyisivät siitä.
Kehittämistyön tuloksena syntyi huoneentaulu. Mielestäni onnistuin laatimaan selkeän, lu ettavan posterin, joka voi olla hyödyksi Xamkin sairaanhoitajaopiskelijoille heidän ohjates saan
Ikäihmisten ravitsemus on tärkeä aihe, johon sairaanhoitajaopiskelijoiden tulee myös pe rehtyä. Ikäihmisten osuus väestöstä on suuri ja oikeanlaisella ravitsemuksella on suuri mer kitys heidän terveytensä ja toimintakykynsä säilymiselle. Tämän pohjalta heräsi ajatus pyr kiä lisäämään tietämystä tai ainakin herättämään kiinnostusta sairaanhoitajaopiskelijoiden
keskuudessa ikäihmisten ravitsemuksesta. Tarkoituksena oli tehdä huoneentaulu eli posteri
kotona asuvien ikäihmisten ravitsemuksesta sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Tavoit teena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden gerontologista tietämystä koskien ikäihmisten
ravitsemusta.
Opinnäytetyöni toteutin tuotekehityksenä. Ensimmäisenä vaiheena oli ongelmien ja kehitys tarpeiden tunnistaminen. Tässä vaiheessa opinnäytetyön aihe selkiytyi ja suuntautui ni menomaan sairaanhoitajaopiskelijoiden tarpeisiin saada lisää tietoa ikäihmisten ravitse muksesta. Toisena vaiheena oli ideointivaihe, jolloin ideointimenetelmäksi valikoitui
benchmarking. Siinä tutustuin erilaisiin ravitsemusta koskeviin huoneentauluihin, joita ver tasin keskenään ja joista sain myös ideoita oman huoneentaulun toteutukseen. Kolman tena vaiheena oli luonnosteluvaihe. Tässä vaiheessa selvitin asiakasprofiilia eli sairaanhoi tajaopiskelijoiden tarpeita suhteessa kehitteillä olevaan tuotteeseen. Erityisesti Satu
Tohmolan väitöskirja sairaanhoitajaopiskelijoiden gerontologisesta osaamisesta antoi tietoa
siitä, minkälaiseksi opiskelijat itse arvioivat osaamistaan ja missä asioissa on eniten kehit tämisen varaa. Neljäntenä vaiheena oli kehittelyvaihe, jonka aikana päätin posterin ulko asusta ja tekstin sisällöstä. Viidennessä vaiheessa eli viimeistelyvaiheessa tarkistin, että
posteri näytti siltä, jollaiseksi olin sen suunnitellut. Keskeisenä työkaluna oli teemahaastat telu, jonka toteutin haastattelemalla oppilaitoksen hoitotyön opettajaa. Sen analysoinnin tu loksena sain tietää, minkälaisia asioita ravitsemuksesta tuli ottaa mukaan huoneentauluun,
jotta sairaanhoitajaopiskelijat hyötyisivät siitä.
Kehittämistyön tuloksena syntyi huoneentaulu. Mielestäni onnistuin laatimaan selkeän, lu ettavan posterin, joka voi olla hyödyksi Xamkin sairaanhoitajaopiskelijoille heidän ohjates saan