Jäätelön valitsemiseen vaikuttavat tekijät CASE: Voihan Vuohi!
Norja, Laura; Jukarainen, Maiju (2022)
Norja, Laura
Jukarainen, Maiju
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa toimeksiantajallemme selvitys kuluttajien jäätelö-mieltymyksistä ja ennakkoluuloista vuohenmaidosta valmistettua jäätelöä kohtaan, sekä pohtia millä keinoilla ennakkoluuloja voitaisiin hälventää. Toimeksiantajana tälle työlle toimi vuonna 2021 perustettu kurikkalainen Voihan Vuohi Oy, joka tuottaa vuohen-maidosta erilaisia jäätelöitä ja juustoja. Opinnäytetyömme teoriaosuudessa teemme katsauksen suomalaiseen vuohenmaidon- ja jäätelötuotannon nykytilaan, jonka lisäksi käsittelemme markkinointia ja sen keskeisiä käsitteitä 4P-markkinointimixin ja kuluttajan ostopäätösprosessin avulla.
Tutkimusosion aineiston keräilyä varten toteutettiin kvantitatiivinen sokkomaistatustutkimus Seinäjoen ammattikorkeakoululla. Tutkimukseen osallistui 183 henkilöä, joista osa oli opiskelijoita ja osa Seinäjoen ammattikorkeakoulun henkilökuntaa. Maistatustutkimukseen osallistuneet vastasivat anonyymisti Webropolilla toteutettuun puolistrukturoituun kyselytutkimukseen. Aineisto analysoitiin Excelin avulla.
Osallistujilla oli havaittavissa ennakkoluuloja vuohenmaitojäätelöä kohtaan, mutta vastauksista oli pääteltävissä niiden hälvenneen maistatuksen myötä. Jäätelö koettiin pääasiassa miellyttävän makuiseksi, mutta sen suutuntuma aiheutti eriäviä mielipiteitä. Tämä tutkimus on toimeksiantajalle tärkeä työkalu tuotteen asiakastyytyväisyyden määrittämisessä. Tutkimus avaa myös mahdollisuuksia lisätutkimukselle esimerkiksi tuotekehityksen osalta.
Tutkimusosion aineiston keräilyä varten toteutettiin kvantitatiivinen sokkomaistatustutkimus Seinäjoen ammattikorkeakoululla. Tutkimukseen osallistui 183 henkilöä, joista osa oli opiskelijoita ja osa Seinäjoen ammattikorkeakoulun henkilökuntaa. Maistatustutkimukseen osallistuneet vastasivat anonyymisti Webropolilla toteutettuun puolistrukturoituun kyselytutkimukseen. Aineisto analysoitiin Excelin avulla.
Osallistujilla oli havaittavissa ennakkoluuloja vuohenmaitojäätelöä kohtaan, mutta vastauksista oli pääteltävissä niiden hälvenneen maistatuksen myötä. Jäätelö koettiin pääasiassa miellyttävän makuiseksi, mutta sen suutuntuma aiheutti eriäviä mielipiteitä. Tämä tutkimus on toimeksiantajalle tärkeä työkalu tuotteen asiakastyytyväisyyden määrittämisessä. Tutkimus avaa myös mahdollisuuksia lisätutkimukselle esimerkiksi tuotekehityksen osalta.