Hur marknadsför finska banker placeringstjänster åt unga vuxna i Finland.
Lindeman, Nicole (2022)
Lindeman, Nicole
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630524
Tiivistelmä
Placeringstjänster är något som blivit allt vanligare år för år. Som ung vuxen hör man ofta om termer så som fonder, aktier och placeringar. För vissa är dessa termer väldigt bekanta, men för andra kan de vara främmande. Därför har examenarbetets problemformulering varit, ifall bankerna tar tillräckligt i beaktade unga vuxna i sin marknadsföring av placeringstjänster eller ligger fokus endast på äldre personer med större kapital. Syftet med denna forskning är att ta reda på hur finska banker marknadsför sina placeringstjänster åt unga vuxna i åldern 18–29 år gamla. Arbetet använder sig av tidigare undersökningar där man kommit fram till att människor i den åldern använder sig mycket utav sociala medier då de söker information. Därför är även syftet att ta reda på ifall och hur finska banker använder dem som en marknadsföringskanal. Arbetet är utfört med hjälp av en kvalitativ skrivbordsundersökning där man analyserat bankernas sätt att marknadsföra deras placeringsmöjligheter. Resultaten presenterar fem finska bankers hemsidor och deras sociala medier ifall de haft sådana. Sociala medierna som presenteras är plattformarna Facebook och Instagram. Som hjälp med att analysera materialen har arbetet använt sig utav teori som är relevant för undersökningen. Det resultaten visar är att finska banker lägger mest fokus på unga vuxna då det kommer till marknadsföringen på Instagram och även lite på Facebook. Hemsidorna är mera allmän information som bankerna förser, men det finns flera rubriker som är mera relevanta för personer i äldre åldrar.