Kokemukset luovan kirjoittamisen työpajoista toipumisorientaatiomallia toteuttavassa mielenterveyskuntoutuksessa
Viitala, Marjut (2022)
Viitala, Marjut
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530246
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytteen suunnittelu ja toteutus lähti liikkeelle Keski-Uudenmaan Sopimuskoti ry:n projektiehdotuksesta toteuttaa Luovan kirjoittamisen työpajoja mielenterveyskuntoutujille. Keski-Uudenmaan Sopimuskoti ry:llä ja Laurealla on yhteinen Living Lab- tyylinen yhteistyöhanke, SOLA-osaamiskeskus, jonka tarkoituksena on kehittää toipumisorientaatioon pohjautuvaa mielenterveyskuntoutusta Sopimuskodilla. SOLA-osaamiskeskus tarjoaa Laurean sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille aidossa työympäristössä toteutettavia tutkimus- ja kehittämisprojekteja yhteistyössä Sopimuskodin henkilökunnan ja kuntoutujien kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa kahdeksan Luovan kirjoittamisen työpajaa mielenterveyskuntoutujille. Pajoissa voisi testata erityyppisten kirjoitustehtävien soveltuvuutta kuntoutujille ja pajojen ohjauksessa tulisi noudattaa toipumisorientaatioon pohjautuvaa työotetta. Teoreettiseksi viitekehykseksi valikoitui toipumisorientaatio ja luova kirjoittaminen.
Pajoista kerättyä palautetta ja ohjaajan havaintomateriaalia analysoitiin sisällönanalyysillä. Palautteen ja havainnoinnin perusteella eritoten kuviin ja kortteihin liittyvät kirjoittamistehtävät koettiin aluksi hankalina, mutta myös kaikkein mielenkiintoisimpina. Kun alun haasteista oli ohjauksen ja esimerkkien avulla selvitty, syntyi tehtävistä kaikkein mielenkiintoisimpia tekstejä, joita myös yhdessä osallistujien kanssa jaettiin. Ohjausta tarkasteltiin toipumisorientaatiomallin henkilökohtaisen kuntoutumisen viiden prosessin toteutumisen kautta. Ohjauksen onnistumisen seurauksena lähes kaikki osallistujat kokivat onnistumisen hetkiä, kokivat olevansa tasavertaisia toimijoita muiden ryhmäläisten kanssa, kokivat uskoa ja toivoa omiin kykyihin onnistuneiden tehtäväsuoritusten myötä, kokivat olevansa ryhmän arvokkaita jäseniä ja kokivat myös ilon ja riemun hetkiä ohjaajan palautteessaan esiin tuomista hienoista oivalluksista ja kiitoksista. Kurssin palautteissa toivottiin samankaltaisia pajoja lisää, mikä lienee paras kiitos ja onnistumisen osoitus ohjaajalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa kahdeksan Luovan kirjoittamisen työpajaa mielenterveyskuntoutujille. Pajoissa voisi testata erityyppisten kirjoitustehtävien soveltuvuutta kuntoutujille ja pajojen ohjauksessa tulisi noudattaa toipumisorientaatioon pohjautuvaa työotetta. Teoreettiseksi viitekehykseksi valikoitui toipumisorientaatio ja luova kirjoittaminen.
Pajoista kerättyä palautetta ja ohjaajan havaintomateriaalia analysoitiin sisällönanalyysillä. Palautteen ja havainnoinnin perusteella eritoten kuviin ja kortteihin liittyvät kirjoittamistehtävät koettiin aluksi hankalina, mutta myös kaikkein mielenkiintoisimpina. Kun alun haasteista oli ohjauksen ja esimerkkien avulla selvitty, syntyi tehtävistä kaikkein mielenkiintoisimpia tekstejä, joita myös yhdessä osallistujien kanssa jaettiin. Ohjausta tarkasteltiin toipumisorientaatiomallin henkilökohtaisen kuntoutumisen viiden prosessin toteutumisen kautta. Ohjauksen onnistumisen seurauksena lähes kaikki osallistujat kokivat onnistumisen hetkiä, kokivat olevansa tasavertaisia toimijoita muiden ryhmäläisten kanssa, kokivat uskoa ja toivoa omiin kykyihin onnistuneiden tehtäväsuoritusten myötä, kokivat olevansa ryhmän arvokkaita jäseniä ja kokivat myös ilon ja riemun hetkiä ohjaajan palautteessaan esiin tuomista hienoista oivalluksista ja kiitoksista. Kurssin palautteissa toivottiin samankaltaisia pajoja lisää, mikä lienee paras kiitos ja onnistumisen osoitus ohjaajalle.