Kouluterveydenhoitajan rooli poikkeustilanteissa
Hartikainen, Anna; Orell, Anna; Yli-Pyky, Tanja (2022)
Hartikainen, Anna
Orell, Anna
Yli-Pyky, Tanja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630381
Tiivistelmä
Koronaviruspandemian myötä kouluterveydenhoitajia siirrettiin monissa kunnissa terveydenhoitajan tehtävistä esimerkiksi sairaanhoidollisiin tehtäviin sekä koronanäytteenottoon, jolloin ennaltaehkäisevien terveyspalveluiden saatavuus heikkeni. Lasten, nuorten ja perheiden tuen tarve sen sijaan on kuitenkin kasvanut koronapandemiasta ja etäopetuksesta johtuen. Tämä on luonut haasteen koko kouluterveydenhuoltojärjestelmälle, sillä opiskeluhuoltopalvelut eivät ole kyenneet vastaamaan riittävästi opiskelijoiden palvelutarpeen lisääntymiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli teemahaastattelun avulla kartoittaa kouluterveydenhoitajien työssä tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia kouluterveydenhuollon tarjoamien palvelujen laatuun ja saatavuuteen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea eri kouluterveydenhoitajaa eri alueiden kouluista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tietoperusta rakentuu kouluterveydenhuollon toiminnasta normaalioloissa, koronaviruksesta ja koronapandemiasta, sekä pandemian vaikutuksista kouluterveydenhuollon järjestämiseen poikkeustilanteessa. Tutkimustehtäviä opinnäytetyössä oli kaksi: miten kouluterveydenhoitajat kuvaavat työnkuvansa muuttuneen poikkeusolojen aikana ja mitä kouluterveydenhoitajien kokemuksista voidaan oppia mahdollisia tulevia poikkeustilanteita ajatellen.
Tulosten mukaan kouluterveydenhoitajien työnkuva ja työmäärä on muuttunut pandemian myötä. Työskentely on ollut henkisesti kuormittavaa ja vaatinut kykyä sietää nopeastikin tapahtuvia muutoksia. Kouluterveydenhoitajat ovat joutuneet joustamaan paljon, ja se on näkynyt heidän omassa jaksamisessaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli teemahaastattelun avulla kartoittaa kouluterveydenhoitajien työssä tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia kouluterveydenhuollon tarjoamien palvelujen laatuun ja saatavuuteen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea eri kouluterveydenhoitajaa eri alueiden kouluista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tietoperusta rakentuu kouluterveydenhuollon toiminnasta normaalioloissa, koronaviruksesta ja koronapandemiasta, sekä pandemian vaikutuksista kouluterveydenhuollon järjestämiseen poikkeustilanteessa. Tutkimustehtäviä opinnäytetyössä oli kaksi: miten kouluterveydenhoitajat kuvaavat työnkuvansa muuttuneen poikkeusolojen aikana ja mitä kouluterveydenhoitajien kokemuksista voidaan oppia mahdollisia tulevia poikkeustilanteita ajatellen.
Tulosten mukaan kouluterveydenhoitajien työnkuva ja työmäärä on muuttunut pandemian myötä. Työskentely on ollut henkisesti kuormittavaa ja vaatinut kykyä sietää nopeastikin tapahtuvia muutoksia. Kouluterveydenhoitajat ovat joutuneet joustamaan paljon, ja se on näkynyt heidän omassa jaksamisessaan.