Pelifysiikat Unreal Enginessä
Niittumäki, Roni (2022)
Niittumäki, Roni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Unreal Engine pelimoottorin pelifysiikka ominaisuuksia ja todeta optimaalisin tapa käyttää niitä opinnäytetyön toimeksiantajan kontekstissa eli avoimen maailman videopelissä, jossa pelifysiikkoja käytetään taistelumekaniikoissa. Opinnäytetyöhön kehitettiin taistelumekaniikat videopeliin, jossa käytetään Unreal Enginen tarjoamia pelifysiikkatyökaluja simuloimaan pelifysiikoita pelihahmoissa tiettyjen törmäystapahtumien tapahtuessa.
Työ on jaettuna teoriaosaan, jossa käsitellään pelimoottoria, pelifysiikoita ja videopelien yleisiä taistelumekaniikkoja. Työn käytännön osassa rakennettiin pelin taistelumekaniikat kuin myös pelifysiikat, jotka aktivoituvat pelin taisteluosioiden yhteydessä.
Työn tekemiseen käytetään Unreal Engine pelimoottoria ja sen tarjoamia editoreita, kuten fysiikkaeditori ja visuaalinen, C++ sukuinen ohjelmointikieli Blueprint.
Työ on jaettuna teoriaosaan, jossa käsitellään pelimoottoria, pelifysiikoita ja videopelien yleisiä taistelumekaniikkoja. Työn käytännön osassa rakennettiin pelin taistelumekaniikat kuin myös pelifysiikat, jotka aktivoituvat pelin taisteluosioiden yhteydessä.
Työn tekemiseen käytetään Unreal Engine pelimoottoria ja sen tarjoamia editoreita, kuten fysiikkaeditori ja visuaalinen, C++ sukuinen ohjelmointikieli Blueprint.