Vuosikello sosiaalisen median markkinoinnin avuksi : case: Eco Decor Oy
Kääriä, Venla (2022)
Kääriä, Venla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429822
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella toimeksiantaja Eco Decor Oy:lle sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello. Eco Decor on puisia sisutus- ja lahjaesineitä valmistava verkkokauppayritys. Perheyrityksen arki on ajoittain hyvin kiireistä ja haastavaa, joten toimintaan kaivattiin työkalua tehostamaan ja monipuolistamaan markkinointitoimia.
Kehitystyön tietoperusta käsittelee markkinointia ja mainontaa eri digitaalisuuden osa-alueilla. Keskiössä ovat digitaalinen markkinointiviestintä, sosiaalinen media ja sen interaktiiviset ilmiöt sekä digimarkkinoinnin strateginen suunnittelu. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä hyödynnettiin toimeksiantajan kanssa suoritettua puolistrukturoitua haastattelua ja tämän lisäksi lomakehaastatteluna toteutettua asiakaskyselyä, joka jaettiin toimeksiantaja Instagram-tilillä. Lisäksi analysoitiin Eco Decorin sosiaalisen median tilien nykyinen tilanne. Näiden laadullisten menetelmien tuloksista selvisi, että toimeksiantaja kaipasi markkinointiin aikaa säästävää menetelmää. Kysely taas paljasti, että Eco Decorin seuraajiin lukeutuu paljon potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät ole vielä tehneet tilausta yritykseltä. Vastaajien mielestä houkuttelevinta markkinointisisältöä olivat alennukset ja arvonnat. Tietoperustasta ilmeni, että sisältö, joka tuottaa seuraajalle henkilökohtaista arvoa menestyy parhaiten.
Näiden tulosten pohjalta muodostettiin Microsoft Exceliin vuosikello, joka kattaa vuoden 2023. Dokumenttiin lisättiin ominaisuuksia, jotka helpottavat markkinoinnin päivittäistä hallintaa ja tehokkuuden mittaamista. Lisäksi vuosikelloon kirjattiin juhlapyhät ja vuoden jokaiselle viikolle vähintään yksi sisältöidea sekä näiden lisäksi erillinen sisältöideapankki. Tuotteen luomisessa otettiin huomioon myös muun muassa Eco Decorin valikoima, työskentelytavat sekä markkinoinnin sesongit ja näin vuosikello räätälöitiin täysin yrityksen tarpeisiin.
Vuosikellosta onnistuttiin muodostamaan toimeksiantajan toiveiden mukainen. Sen tuottamia tuloksia on kuitenkin mitattava ja seurattava, jotta dokumenttiin voidaan tehdä mahdollisia korjaustoimia.
Kehitystyön tietoperusta käsittelee markkinointia ja mainontaa eri digitaalisuuden osa-alueilla. Keskiössä ovat digitaalinen markkinointiviestintä, sosiaalinen media ja sen interaktiiviset ilmiöt sekä digimarkkinoinnin strateginen suunnittelu. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä hyödynnettiin toimeksiantajan kanssa suoritettua puolistrukturoitua haastattelua ja tämän lisäksi lomakehaastatteluna toteutettua asiakaskyselyä, joka jaettiin toimeksiantaja Instagram-tilillä. Lisäksi analysoitiin Eco Decorin sosiaalisen median tilien nykyinen tilanne. Näiden laadullisten menetelmien tuloksista selvisi, että toimeksiantaja kaipasi markkinointiin aikaa säästävää menetelmää. Kysely taas paljasti, että Eco Decorin seuraajiin lukeutuu paljon potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät ole vielä tehneet tilausta yritykseltä. Vastaajien mielestä houkuttelevinta markkinointisisältöä olivat alennukset ja arvonnat. Tietoperustasta ilmeni, että sisältö, joka tuottaa seuraajalle henkilökohtaista arvoa menestyy parhaiten.
Näiden tulosten pohjalta muodostettiin Microsoft Exceliin vuosikello, joka kattaa vuoden 2023. Dokumenttiin lisättiin ominaisuuksia, jotka helpottavat markkinoinnin päivittäistä hallintaa ja tehokkuuden mittaamista. Lisäksi vuosikelloon kirjattiin juhlapyhät ja vuoden jokaiselle viikolle vähintään yksi sisältöidea sekä näiden lisäksi erillinen sisältöideapankki. Tuotteen luomisessa otettiin huomioon myös muun muassa Eco Decorin valikoima, työskentelytavat sekä markkinoinnin sesongit ja näin vuosikello räätälöitiin täysin yrityksen tarpeisiin.
Vuosikellosta onnistuttiin muodostamaan toimeksiantajan toiveiden mukainen. Sen tuottamia tuloksia on kuitenkin mitattava ja seurattava, jotta dokumenttiin voidaan tehdä mahdollisia korjaustoimia.