Matkalla paremmaksi projektimyyjäksi
Talasjoki, Jan (2022)
Talasjoki, Jan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429812
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen myyjien osaamista myyntiprosessin eri vaiheista sekä myyntiprosessin sulauttamisesta osaksi asiakkaan ostoprosessia. Tavoitteena oli lisäksi pohtia ja reflektoida projektimyyjän roolissa tarvittavia ominaisuuksia sekä löytää kohdeyritykselle niitä tukevia toimintamalleja. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena.
Päiväkirjaopinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella päivittäisiä työtehtäviä ja työajan ajankäyttöä. Jokaisen viikon päiväkirjamerkintöjen päätteenä olevassa viikkopohdinnassa keskityin pääasiallisesti yhteen työn osa-alueeseen lähdeaineistoon pohjautuen. Viikoittaisten yhteenvetojen aiheet muodostuvat viikon aikana esille nousseista teemoista ja kehityskohteista. Viikkoyhteenvetojen aiheina olivat paikkariippumaton työnteko, asiakkaan ostoprosessi, tarjous- ja urakkalaskenta, asiakasviestintä, myynnin follow up -kulttuuri, ihanneasiakas, työntekijän itseohjautuvuus, uusasiakashankinta, projektinhallinta ja myyjän lomalle jääminen. Näiden valittujen ja esiin nousseiden teemojen kautta tavoitteena oli löytää uusia ideoita sekä kehittämistapoja kohdeyrityksen myyntiorganisaatioon. Tärkeässä roolissa opinnäytetyöprosessissa oli lisäksi ammatillisen osaamisen kehittäminen.
Opinnäytetyön pohjalta kohdeyritys sai käsityksen myynnin työtehtävistä, ajankäytöstä ja myynnillisestä osaamisesta. Opinnäytetyö mahdollistaa kohdeyritykselle esiin nostettujen teemojen kehittämisen ja myyjien ammattiosaamisen jatkojalostamisen tietoisuuden lisäämisen kautta.
Päiväkirjaopinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella päivittäisiä työtehtäviä ja työajan ajankäyttöä. Jokaisen viikon päiväkirjamerkintöjen päätteenä olevassa viikkopohdinnassa keskityin pääasiallisesti yhteen työn osa-alueeseen lähdeaineistoon pohjautuen. Viikoittaisten yhteenvetojen aiheet muodostuvat viikon aikana esille nousseista teemoista ja kehityskohteista. Viikkoyhteenvetojen aiheina olivat paikkariippumaton työnteko, asiakkaan ostoprosessi, tarjous- ja urakkalaskenta, asiakasviestintä, myynnin follow up -kulttuuri, ihanneasiakas, työntekijän itseohjautuvuus, uusasiakashankinta, projektinhallinta ja myyjän lomalle jääminen. Näiden valittujen ja esiin nousseiden teemojen kautta tavoitteena oli löytää uusia ideoita sekä kehittämistapoja kohdeyrityksen myyntiorganisaatioon. Tärkeässä roolissa opinnäytetyöprosessissa oli lisäksi ammatillisen osaamisen kehittäminen.
Opinnäytetyön pohjalta kohdeyritys sai käsityksen myynnin työtehtävistä, ajankäytöstä ja myynnillisestä osaamisesta. Opinnäytetyö mahdollistaa kohdeyritykselle esiin nostettujen teemojen kehittämisen ja myyjien ammattiosaamisen jatkojalostamisen tietoisuuden lisäämisen kautta.