Kuntoutuksen asiantuntijuus ja sen kehittäminen Hämeen TE-toimistossa
Uitto, Jenna (2022)
Uitto, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328561
Tiivistelmä
Osana Marinin hallitusohjelmaa kuntien roolia työllisyyspalveluiden järjestäjänä vahvistetaan ja ensimmäinen askel tätä kohti on ollut kuntakokeilujen aloittaminen 1.3.2021. Hämeen TE-toimiston organisaatiomuutos käynnistyi kuntakokeilun kanssa samanaikaisesti.
Kuntakokeilun ja Hämeen TE-toimiston organisaatiomuutoksen myötä on il-mennyt tarve täsmentää ja kehittää kuntoutuksen asiantuntijoiden toimenkuvia sekä selvittää heidän nykyosaamistaan: mitä osaamista tulevaisuudessa tarvitaan, jotta TE-toimisto pystyy vastaamaan työllisyyden hoidossa kuntoutuksen kentällä nykytilanteen tarpeisiin? Tässä opinnäytetyössä kuntoutusta käsitellään erityisesti työikäisten kuntoutumisen, lakisääteisen ammatillisen kuntoutuksen sekä ammatillisen kuntoutuksen näkökulmasta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää TE-toimiston kuntoutuksen asiantunti-joiden ajatuksia siitä, mitä kuntoutuksen asiantuntijuus on TE-toimistossa, sekä mitä osaamista nyt ja tulevaisuudessa kuntoutuksen asiantuntijalta vaaditaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa realistista tietoa kuntoutuksen asiantuntijoiden työtehtävistä sekä vaadittavasta osaamisesta heidän näkökulmastaan. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen kutsuttiin 20 Hämeen TE-toimiston kuntoutuksen asiantuntijaa Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelta.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta kuntoutuksen asiantuntijuudessa korostuvan asiakaspalvelutaidot, kuntoutuksen prosessin ja palveluiden tuntemus kokonaisuutena, verkostotyöskentelytaidot, ymmärrys verkosto-työskentelystä, työmarkkinoiden tuntemus sekä ymmärrys työllistymisen prosessin muutoksesta.
Kuntoutuksen prosessi on kokonaisuudessaan haastava ja kohderyhmän asiakkaiden työllistyminen vaatii huomattavaa työpanosta. Kuntoutumisen prosessi on hyvin monivaiheinen ja monialainen, joka tuottaakseen tulosta vaatisi selkeyttä ja yhtenäistämistä eri toimijoiden välillä. Tulosten perusteella asian-tuntijan työ koetaan merkitykselliseksi osaksi prosessia, mutta ajoittain työlle asetetut tavoitteet eivät kohtaa olemassa olevan asiakaskunnan kanssa eikä toivottuja tuloksia voida saavuttaa olemassa olevilla palveluilla.
Asiasanat: kuntoutus, ammatillinen kuntoutus, osaaminen, osaamisen kehittäminen, asiantuntijuus
Kuntakokeilun ja Hämeen TE-toimiston organisaatiomuutoksen myötä on il-mennyt tarve täsmentää ja kehittää kuntoutuksen asiantuntijoiden toimenkuvia sekä selvittää heidän nykyosaamistaan: mitä osaamista tulevaisuudessa tarvitaan, jotta TE-toimisto pystyy vastaamaan työllisyyden hoidossa kuntoutuksen kentällä nykytilanteen tarpeisiin? Tässä opinnäytetyössä kuntoutusta käsitellään erityisesti työikäisten kuntoutumisen, lakisääteisen ammatillisen kuntoutuksen sekä ammatillisen kuntoutuksen näkökulmasta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää TE-toimiston kuntoutuksen asiantunti-joiden ajatuksia siitä, mitä kuntoutuksen asiantuntijuus on TE-toimistossa, sekä mitä osaamista nyt ja tulevaisuudessa kuntoutuksen asiantuntijalta vaaditaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa realistista tietoa kuntoutuksen asiantuntijoiden työtehtävistä sekä vaadittavasta osaamisesta heidän näkökulmastaan. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen kutsuttiin 20 Hämeen TE-toimiston kuntoutuksen asiantuntijaa Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelta.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta kuntoutuksen asiantuntijuudessa korostuvan asiakaspalvelutaidot, kuntoutuksen prosessin ja palveluiden tuntemus kokonaisuutena, verkostotyöskentelytaidot, ymmärrys verkosto-työskentelystä, työmarkkinoiden tuntemus sekä ymmärrys työllistymisen prosessin muutoksesta.
Kuntoutuksen prosessi on kokonaisuudessaan haastava ja kohderyhmän asiakkaiden työllistyminen vaatii huomattavaa työpanosta. Kuntoutumisen prosessi on hyvin monivaiheinen ja monialainen, joka tuottaakseen tulosta vaatisi selkeyttä ja yhtenäistämistä eri toimijoiden välillä. Tulosten perusteella asian-tuntijan työ koetaan merkitykselliseksi osaksi prosessia, mutta ajoittain työlle asetetut tavoitteet eivät kohtaa olemassa olevan asiakaskunnan kanssa eikä toivottuja tuloksia voida saavuttaa olemassa olevilla palveluilla.
Asiasanat: kuntoutus, ammatillinen kuntoutus, osaaminen, osaamisen kehittäminen, asiantuntijuus