Y- ja Z-sukupolvien mielikuva julkisesta organisaatiosta työnantajana
Huotari, Noora (2022)
Huotari, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228028
Tiivistelmä
Työnantajakuvalla voidaan vaikuttaa työnantajan vetovoimaisuuteen. Hyvällä työnantajakuvalla saavutetaan kilpailuetu työmarkkinoilla. Organisaatioiden on mietittävä keinoja, kuinka saada houkuteltua työntekijöitä alalle ja organisaatiolle. Julkisella sektorilla on jäämässä kolmasosa työntekijöistä eläkkeelle seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tälläkin hetkellä on rekrytointiongelmia ja osaavien työntekijöiden löytäminen on haasteellista. Y- ja Z-sukupolvet tulevat muodostamaan kymmenen vuoden päästä 66 % työikäisestä väestöstä. Tutkimalla Y- ja Z-sukupolville ominaisia työelämän piirteitä voidaan ymmärtää, millainen työ motivoi, innostaa ja sitouttaa heitä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää julkisen organisaation työnantajakuva Y- ja Z-sukupolvien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää myös millainen työnkuva houkuttelisi Y- ja Z-sukupolvea hakeutumaan julkiselle sektorille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto muodostui teemahaastatteluna. Haastattelut toteutettiin Teamsin välityksellä. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin
teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että julkinen organisaatio koetaan vakaana ja luotettavan työnantajana. Julkisen organisaation toiminnan läpinäkyvyys näyttäytyi positiivisena tekijänä. Julkisen organisaation työntekijät näyttäytyivät osaavina ja ammattitaitoisina. Tuloksista nousi esille julkisen sektorin arvostus kohti
ammattitaitoa ja pätevyyttä. Työnantajakuvan muodostumisen vaikuttamisessa nousi esille työntekijöiden merkitys. Työntekijöiltä saadut kertomukset ja kokemukset vahvistivat positiivisia ja negatiivisia mielikuvia työnantajasta. Y- ja Z-sukupolven tärkeimmät tekijät työelämässä olivat työn ja vapaa-ajan tasapaino, kehittävä työ, sosiaalinen ympäristö sekä kannustava työnantaja.
Tutkimus osoitti, että julkisen organisaation työnantajakuvan vetovoimaisuus vaatii kehittämistä. Kehityskohteena on työn sosiaalisen puolen korostaminen työnantajakuvassa sekä joustavien työaikamuotojen ja työskentelymuotojen korostaminen. Myös julkisen sektorin viestiminen kehittymismahdollisuuksista ja oppimismahdollisuuksista kehittäisivät työnantajakuvaa vetovoimaisemmaksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää julkisen organisaation työnantajakuva Y- ja Z-sukupolvien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää myös millainen työnkuva houkuttelisi Y- ja Z-sukupolvea hakeutumaan julkiselle sektorille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto muodostui teemahaastatteluna. Haastattelut toteutettiin Teamsin välityksellä. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin
teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että julkinen organisaatio koetaan vakaana ja luotettavan työnantajana. Julkisen organisaation toiminnan läpinäkyvyys näyttäytyi positiivisena tekijänä. Julkisen organisaation työntekijät näyttäytyivät osaavina ja ammattitaitoisina. Tuloksista nousi esille julkisen sektorin arvostus kohti
ammattitaitoa ja pätevyyttä. Työnantajakuvan muodostumisen vaikuttamisessa nousi esille työntekijöiden merkitys. Työntekijöiltä saadut kertomukset ja kokemukset vahvistivat positiivisia ja negatiivisia mielikuvia työnantajasta. Y- ja Z-sukupolven tärkeimmät tekijät työelämässä olivat työn ja vapaa-ajan tasapaino, kehittävä työ, sosiaalinen ympäristö sekä kannustava työnantaja.
Tutkimus osoitti, että julkisen organisaation työnantajakuvan vetovoimaisuus vaatii kehittämistä. Kehityskohteena on työn sosiaalisen puolen korostaminen työnantajakuvassa sekä joustavien työaikamuotojen ja työskentelymuotojen korostaminen. Myös julkisen sektorin viestiminen kehittymismahdollisuuksista ja oppimismahdollisuuksista kehittäisivät työnantajakuvaa vetovoimaisemmaksi.