Vuorovaikutus etähoidossa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Lotsari, Janina; Turunen, Tia (2022)
Lotsari, Janina
Turunen, Tia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127869
Tiivistelmä
Ammattitaitoisen hoitohenkilökunnan riittämättömyys aiheuttaa haasteita kotihoidossa ja laadukkaan hoidon järjestämisessä. Etähoidon avulla pyritään löytämään ratkaisuja vallitseviin ongelmiin. Hoitotyössä hoitajan vuorovaikutustaidot ovat avainasemassa ja niiden tärkeys korostuu erityisesti etähoidossa, jolloin asiakkaan ohjaus ja havainnointi tapahtuu pelkän puhe- tai kuvayhteyden välityksellä ilman fyysistä kontaktia. Vuorovaikutukseen ja sen kautta hoidon onnistumiseen vaikuttavat useat eri tekijät.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yleisesti selvittää hoitajan ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta parantavia ja heikentäviä tekijöitä etähoidossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota toimeksiantaja, DIGITEKO-hanke, voisi hyödyntää vuorovaikutusosaamiseen liittyvien opintosisältöjen kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistot (n=12) analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan etähoidon vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä ovat haasteet teknisten laitteiden hallinnassa, asenteiden vaikutus etähoitoa kohtaan, hoitajan ominaisuudet ja ammattitaito, sanattoman viestinnän tulkinta ja havainnointi, kokemus sosiaalisesta tuesta, turvallisuuden toteutuminen ja fyysisen yhteyden puute.
Etähoidon yleistyminen vaatii uusien taitojen omaksumista hoitoalalla työskenteleviltä, jotta hoitotyön asiakaslähtöisyys ja laatu säilyisivät hyvänä. Tulevaisuudessa etähoitoon liittyvään koulutukseen tulisi panostaa enemmän. The insufficient number of professional personnel causes challenges in home care and in organising good quality care. Telecare is one of the solutions used to solve these problems. The nurse's interaction skills are crucial in nursing work. These skills are even more important in telecare, where the customer or patient guidance and observation is done based only on speech and visual connection without physical contact. There are various factors that influence the interaction and through that to the success of the care.
The purpose of this thesis was to find out on a general level the factors that enhance or diminish the interaction between the nurse and the customer in telecare. The goal was to produce information that the client, DIGITEKO-project, could utilise in the development of their interaction study content. The thesis was done as a descriptive literature review. The material (n=12) was analysed with an inductive content analysis method.
According to the results, the factors influencing the interaction in telecare are challenges in using the technical equipment, attitudes towards telecare, features and professionalism of the nurse, interpretation and observation of the wordless communication, experience of social support, the execution of safety and the lack of physical connection.
The more and more common telecare demands new skills from the people working in the care sector. This is vital so that customer orientation and quality remain good. In the future, there should be put more emphasis on education for telecare work.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yleisesti selvittää hoitajan ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta parantavia ja heikentäviä tekijöitä etähoidossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota toimeksiantaja, DIGITEKO-hanke, voisi hyödyntää vuorovaikutusosaamiseen liittyvien opintosisältöjen kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistot (n=12) analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan etähoidon vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä ovat haasteet teknisten laitteiden hallinnassa, asenteiden vaikutus etähoitoa kohtaan, hoitajan ominaisuudet ja ammattitaito, sanattoman viestinnän tulkinta ja havainnointi, kokemus sosiaalisesta tuesta, turvallisuuden toteutuminen ja fyysisen yhteyden puute.
Etähoidon yleistyminen vaatii uusien taitojen omaksumista hoitoalalla työskenteleviltä, jotta hoitotyön asiakaslähtöisyys ja laatu säilyisivät hyvänä. Tulevaisuudessa etähoitoon liittyvään koulutukseen tulisi panostaa enemmän.
The purpose of this thesis was to find out on a general level the factors that enhance or diminish the interaction between the nurse and the customer in telecare. The goal was to produce information that the client, DIGITEKO-project, could utilise in the development of their interaction study content. The thesis was done as a descriptive literature review. The material (n=12) was analysed with an inductive content analysis method.
According to the results, the factors influencing the interaction in telecare are challenges in using the technical equipment, attitudes towards telecare, features and professionalism of the nurse, interpretation and observation of the wordless communication, experience of social support, the execution of safety and the lack of physical connection.
The more and more common telecare demands new skills from the people working in the care sector. This is vital so that customer orientation and quality remain good. In the future, there should be put more emphasis on education for telecare work.