Koulukoiraohjaajien kokemuksia koulukoirien käytöstä Espoossa
Kumpulainen, Janette (2022)
Kumpulainen, Janette
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927669
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Espoon koulukoiraohjaajien kokemuksia
koulukoiratoiminnasta. Samalla opinnäytetyö selvittää Espoon opetustoimelle
Espoon koulukoiratoiminnan tilannetta vuonna 2021. Opinnäytetyössä selvitettiin koulukoiraohjaajien kokemuksia koulukoirien käytöstä Espoon suomenkielisessä perusopetuksessa ja kuinka he kokevat koulukoirien vaikuttavan oppilaisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä, jossa hyödynnettiin sekä
laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tämän ansiosta kyselyllä saatiin kerättyä laajasti tietoa. Kysely lähetettiin kaikille Espoon suomenkielisen perusopetuksen rehtoreille, jotka jakoivat tutkimuksen edelleen oman
koulunsa koulukoiraohjaajille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 13. Kyselystä saatua aineistoa analysoitiin kuvailevan analyysin ja teemoittelun avulla.
Vastauksien määrä jäi vähäiseksi ja se vaikuttaa tutkimuksen luotettavuuteen.
Entuudestaan ei ollut tiedossa koulukoiraohjaajien määrää, joten tätä oli vaikea ennustaa. Tutkimuksen alussa olisi ollut hyvä ottaa tämä mahdollisuus
huomioon ja pohtia haastattelujen tekemistä osalle koulukoiraohjaajista. Tämä
olisi lisännyt tutkimuksen luotettavuutta.
Koulukoiraohjaajien kokemukset koulukoiratoiminnasta oli positiivisia. Ohjaajat
kokivat koulukoirien merkityksen koulussa kokonaisvaltaiseksi. Koulukoirat toimivat ohjaajien mielestä oppilaille oppimisen tukena, harjaannuttivat oppilaiden sosiaalisia taitoja, loivat kouluviihtyvyyttä sekä auttavat oppilaita osoittamaan ja näyttämään tunteita hallitusti. Ohjaajat osasivat myös kertoa muutamia estäviä tekijöitä koulukoiratoiminnalle. Ohjaajat kokivat suurimmaksi estäväksi tekijäksi koulukoiratoiminnalle allergiat.
Espoon koulukoiraohjaajien kokemukset osoittivat koulukoiratoiminnan olevan
ohjaajia tukevaa toimintaa. Ohjaajat kokivat koulukoirat omaa työtä helpottavaksi elementiksi. Näiden lisäksi ohjaajat kokivat koulukoirat myös oppilaille
tärkeäksi työmuodoksi opettajien lisäksi.
koulukoiratoiminnasta. Samalla opinnäytetyö selvittää Espoon opetustoimelle
Espoon koulukoiratoiminnan tilannetta vuonna 2021. Opinnäytetyössä selvitettiin koulukoiraohjaajien kokemuksia koulukoirien käytöstä Espoon suomenkielisessä perusopetuksessa ja kuinka he kokevat koulukoirien vaikuttavan oppilaisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä, jossa hyödynnettiin sekä
laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tämän ansiosta kyselyllä saatiin kerättyä laajasti tietoa. Kysely lähetettiin kaikille Espoon suomenkielisen perusopetuksen rehtoreille, jotka jakoivat tutkimuksen edelleen oman
koulunsa koulukoiraohjaajille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 13. Kyselystä saatua aineistoa analysoitiin kuvailevan analyysin ja teemoittelun avulla.
Vastauksien määrä jäi vähäiseksi ja se vaikuttaa tutkimuksen luotettavuuteen.
Entuudestaan ei ollut tiedossa koulukoiraohjaajien määrää, joten tätä oli vaikea ennustaa. Tutkimuksen alussa olisi ollut hyvä ottaa tämä mahdollisuus
huomioon ja pohtia haastattelujen tekemistä osalle koulukoiraohjaajista. Tämä
olisi lisännyt tutkimuksen luotettavuutta.
Koulukoiraohjaajien kokemukset koulukoiratoiminnasta oli positiivisia. Ohjaajat
kokivat koulukoirien merkityksen koulussa kokonaisvaltaiseksi. Koulukoirat toimivat ohjaajien mielestä oppilaille oppimisen tukena, harjaannuttivat oppilaiden sosiaalisia taitoja, loivat kouluviihtyvyyttä sekä auttavat oppilaita osoittamaan ja näyttämään tunteita hallitusti. Ohjaajat osasivat myös kertoa muutamia estäviä tekijöitä koulukoiratoiminnalle. Ohjaajat kokivat suurimmaksi estäväksi tekijäksi koulukoiratoiminnalle allergiat.
Espoon koulukoiraohjaajien kokemukset osoittivat koulukoiratoiminnan olevan
ohjaajia tukevaa toimintaa. Ohjaajat kokivat koulukoirat omaa työtä helpottavaksi elementiksi. Näiden lisäksi ohjaajat kokivat koulukoirat myös oppilaille
tärkeäksi työmuodoksi opettajien lisäksi.