Matkailutoiminnan kehittäminen ympärivuotiseksi: case Mathildedalin ruukkikylä
Ruokonen, Vera (2022)
Ruokonen, Vera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927655
Tiivistelmä
Varsinais-Suomessa Teijon kansallispuiston kupeessa sijaitsevassa Mathildedalin ruukkikylässä vierailee vuosittain noin 160 000 kävijää. Vaikka kylää markkinoidaan ympärivuotisena kohteena, matkailijavirta keskittyy kesäkuukausiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kausiluontoisuuden ilmiötä kylässä ja luoda kehittämisehdotuksia ympärivuotisen toiminnan tukemiseksi. Lisäksi työn yksi tavoitteista oli tutkia Mathildedalin tulevaisuuden asiakasprofiilia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimus tehtiin alueen yrittäjien näkökulmasta, keskittyen palveluntarjoajiin noin kolmen kilometrin säteellä ruukkitehtaista. Tutkimusmenetelminä olivat desk research sekä puolistrukturoidut teemahaastattelut. Desk researchin avulla saatiin kerättyä mahdollisimman kattavasti tietoa alueen matkailusta, ja paikallisiin yrittäjiin kohdistuneet teemahaastattelut puolestaan täydensivät tuloksia yritysten näkökulmasta. Teemahaastatteluiden keskeiset teemat ovat ympärivuotisuus ja sesongit, asiakasprofiili ja markkinointi, sekä toiminnan kehittäminen. Kattavien tuloksien saamiseksi haastateltiin kuutta eri toimialoilla toimivaa yrittäjää.
Tutkimustuloksia analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Vastaukset teemoiteltiin ja lopputuloksena oli kehittämisehdotuksia tukeva SWOT-analyysi, jossa tuli ilmi Mathildedalin vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat matkailutoiminnan kehittämisen kannalta. Tutkimus toteutettiin huhti- ja marraskuun välisenä aikana vuonna 2022.
Tutkimuksen tuloksista syntyneitä johtopäätöksiä on, että Mathildedal voisi luontomatkailun lisäksi suuntautua hyvinvointimatkailuun ja kirkastaa kylän ilmettä uuden luksuksen konseptilla. Tarjoamalla ympärivuotisia hyvinvointipalveluita ja suomalaista luksusta, voitaisiin saada matkailutoimintaa kehitettyä ympärivuotiseen suuntaan. Muita tapoja edistää Mathildedalin ympärivuotista matkailutoimintaa on parantaa kylän saavutettavuutta, panostaa Visit Mathildedal-brändiin ja markkinointiviestintään, sekä vahvistaa kylän yrittäjien yhteistyötä esimerkiksi yhteisillä tapahtumilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimus tehtiin alueen yrittäjien näkökulmasta, keskittyen palveluntarjoajiin noin kolmen kilometrin säteellä ruukkitehtaista. Tutkimusmenetelminä olivat desk research sekä puolistrukturoidut teemahaastattelut. Desk researchin avulla saatiin kerättyä mahdollisimman kattavasti tietoa alueen matkailusta, ja paikallisiin yrittäjiin kohdistuneet teemahaastattelut puolestaan täydensivät tuloksia yritysten näkökulmasta. Teemahaastatteluiden keskeiset teemat ovat ympärivuotisuus ja sesongit, asiakasprofiili ja markkinointi, sekä toiminnan kehittäminen. Kattavien tuloksien saamiseksi haastateltiin kuutta eri toimialoilla toimivaa yrittäjää.
Tutkimustuloksia analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Vastaukset teemoiteltiin ja lopputuloksena oli kehittämisehdotuksia tukeva SWOT-analyysi, jossa tuli ilmi Mathildedalin vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat matkailutoiminnan kehittämisen kannalta. Tutkimus toteutettiin huhti- ja marraskuun välisenä aikana vuonna 2022.
Tutkimuksen tuloksista syntyneitä johtopäätöksiä on, että Mathildedal voisi luontomatkailun lisäksi suuntautua hyvinvointimatkailuun ja kirkastaa kylän ilmettä uuden luksuksen konseptilla. Tarjoamalla ympärivuotisia hyvinvointipalveluita ja suomalaista luksusta, voitaisiin saada matkailutoimintaa kehitettyä ympärivuotiseen suuntaan. Muita tapoja edistää Mathildedalin ympärivuotista matkailutoimintaa on parantaa kylän saavutettavuutta, panostaa Visit Mathildedal-brändiin ja markkinointiviestintään, sekä vahvistaa kylän yrittäjien yhteistyötä esimerkiksi yhteisillä tapahtumilla.