Kohderyhmään vetoava brändisisältö TikTokissa - Vuokkoset
Yliluoma, Mona (2022)
Yliluoma, Mona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927538
Tiivistelmä
TikTokin räjähdysmäisesti kasvanut suosio on johtanut siihen, että useat brändit näkevät sen potentiaalisena markkinointikanavana. Tämän lisäksi tieto siitä, että kanavan suurinta käyttäjäkuntaa edustaa sosiaalisen median valtakauden aikana syntynyt Z-sukupolvi, on lisännyt brändien halukkuutta lanseerata itsensä sinne.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona brändille nimeltä Vuokkoset, joka näki myös TikTokin mahdollisena markkinointikanavana. Vuokkoset-brändin kohderyhmä koostuu menstruoivista Z-sukupolvea edustavista henkilöistä. Brändi lanseerasi itsensä TikTokiin tavoittaakseen tuon kohderyhmänsä, mutta taustalla oli myös halu luoda bränditietoisuutta sekä kehittää brändimielikuvaa. Asetettuihin tavoitteisiin pääseminen vaatii sen, että brändi oppii tuntemaan kohderyhmänsä tarkemmin, jonka vuoksi sille on tärkeää saada tutkimustietoa siitä, millainen TikTok-sisältö kohderyhmään vetoaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen TikTok-sisältö vetoaa Vuokkoset-brändin kohderyhmään, eli Z-sukupolvea edustaviin menstruoiviin henkilöihin. Tutkimuksessa tutkittiin myös sitä, millainen brändimielikuva kohderyhmään vetoaa, ja millainen mahdollisuus brändillä on luoda bränditietoisuutta TikTok-kanavansa avulla. Tutkimus rajattiin käsittelemään nimenomaan Vuokkoset-brändin TikTok-kanavaa ja sinne tuotettua brändisisältöä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta, jotka käsittelevät brändimielikuvaa ja bränditietoisuutta sekä brändien markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön luonne on tutkimuksellinen, ja se toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän mukaan. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja yhteensä haastateltiin kuutta Vuokkoset-brändin kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Haastateltavat henkilöt valittiin näytteenomaisesti Vuokkoset-kanavan TikTok-seuraajista ja tutkimusaineisto kerättiin näiden haastattelujen pohjalta. Kaikki teemahaastattelut toteutettiin lokakuussa 2022.
Tutkimustulosten perusteella TikTokin brändisisällön on suositeltavaa pyöriä kohderyhmän mielenkiinnon kohteiden ympärillä, jotta se tuottaa mahdollisimman suurta hyötyä esimerkiksi antamalla tärkeää tietoa kuukautisista tai luomalla huumorin kautta positiivisia tunnetiloja. Tulokset osoittavat, että Vuokkoset-brändin TikTok-kanavalle sopii humoristinen, faktapohjainen sekä inspiroiva videosisältö. Tulosten mukaan brändin kannattaa myös hyödyntää sisällöissään TikTok-trendejä sekä lisätä vaihtelevuutta videoissa esiintyvien henkilöiden suhteen.
Tulokset antoivat selkeää sekä tärkeää tutkimustietoa siitä, että TikTok on Vuokkoset-brändin kohderyhmän tavoittamisen sekä bränditietoisuuden luomisen suhteen merkityksellinen kanava. Tutkimus myös osoitti, että brändi on jo lyhyen TikTok-taipaleensa aikana kanavansa avulla onnistunut kehittämään brändimielikuvaansa kohderyhmään vetoavaan suuntaan.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona brändille nimeltä Vuokkoset, joka näki myös TikTokin mahdollisena markkinointikanavana. Vuokkoset-brändin kohderyhmä koostuu menstruoivista Z-sukupolvea edustavista henkilöistä. Brändi lanseerasi itsensä TikTokiin tavoittaakseen tuon kohderyhmänsä, mutta taustalla oli myös halu luoda bränditietoisuutta sekä kehittää brändimielikuvaa. Asetettuihin tavoitteisiin pääseminen vaatii sen, että brändi oppii tuntemaan kohderyhmänsä tarkemmin, jonka vuoksi sille on tärkeää saada tutkimustietoa siitä, millainen TikTok-sisältö kohderyhmään vetoaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen TikTok-sisältö vetoaa Vuokkoset-brändin kohderyhmään, eli Z-sukupolvea edustaviin menstruoiviin henkilöihin. Tutkimuksessa tutkittiin myös sitä, millainen brändimielikuva kohderyhmään vetoaa, ja millainen mahdollisuus brändillä on luoda bränditietoisuutta TikTok-kanavansa avulla. Tutkimus rajattiin käsittelemään nimenomaan Vuokkoset-brändin TikTok-kanavaa ja sinne tuotettua brändisisältöä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta, jotka käsittelevät brändimielikuvaa ja bränditietoisuutta sekä brändien markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön luonne on tutkimuksellinen, ja se toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän mukaan. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja yhteensä haastateltiin kuutta Vuokkoset-brändin kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Haastateltavat henkilöt valittiin näytteenomaisesti Vuokkoset-kanavan TikTok-seuraajista ja tutkimusaineisto kerättiin näiden haastattelujen pohjalta. Kaikki teemahaastattelut toteutettiin lokakuussa 2022.
Tutkimustulosten perusteella TikTokin brändisisällön on suositeltavaa pyöriä kohderyhmän mielenkiinnon kohteiden ympärillä, jotta se tuottaa mahdollisimman suurta hyötyä esimerkiksi antamalla tärkeää tietoa kuukautisista tai luomalla huumorin kautta positiivisia tunnetiloja. Tulokset osoittavat, että Vuokkoset-brändin TikTok-kanavalle sopii humoristinen, faktapohjainen sekä inspiroiva videosisältö. Tulosten mukaan brändin kannattaa myös hyödyntää sisällöissään TikTok-trendejä sekä lisätä vaihtelevuutta videoissa esiintyvien henkilöiden suhteen.
Tulokset antoivat selkeää sekä tärkeää tutkimustietoa siitä, että TikTok on Vuokkoset-brändin kohderyhmän tavoittamisen sekä bränditietoisuuden luomisen suhteen merkityksellinen kanava. Tutkimus myös osoitti, että brändi on jo lyhyen TikTok-taipaleensa aikana kanavansa avulla onnistunut kehittämään brändimielikuvaansa kohderyhmään vetoavaan suuntaan.