Teknisen rikospaikkatutkinnan opetus ja osaamisen arviointi
Käki, Pia (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Poliisiammattikorkeakoululle rikospaikkatutkinnan osaamisen näyttöön ja arviointiin loppukoe. Kokeessa mitattiin osaamista yli oppiainerajojen, yhteisopettajuutta hyödyntäen. Kohderyhmänä oli poliisitutkintoa (AMK) opiskelevat.
Tietoperusta koostui Poliisiammattikorkeakoulun materiaaleista, uuden opetussuunnitelman sisällöstä, erilaisista opetuksen ja arvioinnin malleista, pelillistämisestä ja teknisen rikospaikkatutkinnan tietoperustasta. Työ oli toiminnallinen kehittämistyö Poliisiammattikorkeakoululle. Työssä käytettiin myös kirjallisuuskatsauksen omaista tietolähteiden hakua ja opinnäytetyössä löydettiin uusia lähteitä ehdotettavaksi Poliisiammattikorkeakoulun opetukseen.
Opinnäytteen tuloksena syntyi pelillistämistä hyödyntävä, murhamysteerin ja pakohuonepelin kaltainen, osaamista, päättelyä ja oivaltamista vaativa, yli oppiainerajojen ulottuva mysteeripeli. Pelillistämisellä voidaan luoda yhteishenkeä ja oppimiseen flow-tilaa. Arvioinnissa voitiin hyödyntää pelissä ratkaistavien osatehtävien suorittamista poliisissa käytössä olevien sidosryhmäohjeiden, toimintakäsikirjan ja työohjeiden perusteella ja hyödyntäen Forensisten tieteiden SFS-EN ISO 21043-1:2108 standardia.
Pelin lopullinen valmistus jäi odottamaan opetussuunnitelman ja tuntitoteutussuunnitelman valmistumista. Arvioinnin pelillistämisen digitalisoiminen toisi myös erilaisen näkökulman arviointiin. Tosin tekninen rikospaikkatutkinta on käsillä tekemistä ja kädentaitoja on vaikea arvioida digitaalisen pelin avulla. Työssä esiteltiin kuitenkin yksi mahdollisuus pelillistää teknisen rikospaikkatutkinnan arviointia. Poliisiammattikorkeakoulussa ei ole laajalti hyödynnetty pelillistämistä arvioinnissa. Sen avulla opetukseen ja arviointiin voitaisiin tuoda uusia keinoja ja hauskuutta oppimiseen.
Tietoperusta koostui Poliisiammattikorkeakoulun materiaaleista, uuden opetussuunnitelman sisällöstä, erilaisista opetuksen ja arvioinnin malleista, pelillistämisestä ja teknisen rikospaikkatutkinnan tietoperustasta. Työ oli toiminnallinen kehittämistyö Poliisiammattikorkeakoululle. Työssä käytettiin myös kirjallisuuskatsauksen omaista tietolähteiden hakua ja opinnäytetyössä löydettiin uusia lähteitä ehdotettavaksi Poliisiammattikorkeakoulun opetukseen.
Opinnäytteen tuloksena syntyi pelillistämistä hyödyntävä, murhamysteerin ja pakohuonepelin kaltainen, osaamista, päättelyä ja oivaltamista vaativa, yli oppiainerajojen ulottuva mysteeripeli. Pelillistämisellä voidaan luoda yhteishenkeä ja oppimiseen flow-tilaa. Arvioinnissa voitiin hyödyntää pelissä ratkaistavien osatehtävien suorittamista poliisissa käytössä olevien sidosryhmäohjeiden, toimintakäsikirjan ja työohjeiden perusteella ja hyödyntäen Forensisten tieteiden SFS-EN ISO 21043-1:2108 standardia.
Pelin lopullinen valmistus jäi odottamaan opetussuunnitelman ja tuntitoteutussuunnitelman valmistumista. Arvioinnin pelillistämisen digitalisoiminen toisi myös erilaisen näkökulman arviointiin. Tosin tekninen rikospaikkatutkinta on käsillä tekemistä ja kädentaitoja on vaikea arvioida digitaalisen pelin avulla. Työssä esiteltiin kuitenkin yksi mahdollisuus pelillistää teknisen rikospaikkatutkinnan arviointia. Poliisiammattikorkeakoulussa ei ole laajalti hyödynnetty pelillistämistä arvioinnissa. Sen avulla opetukseen ja arviointiin voitaisiin tuoda uusia keinoja ja hauskuutta oppimiseen.