Kasvuyrityksen digimarkkinointisuunnitelma: Digimarkkinointi suomalaisen kasvuyrityksen kansainvälistymisen tueksi
Hyvärinen, Manu (2022)
Hyvärinen, Manu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827438
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle kasvuyritykselle, joka keskittyy ajosimulaattorialustojen valmistamiseen ja kehittämiseen. Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa hyödynnettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Tässä työssä aineistonkeruu tapahtui hyödyntämällä dokumenttianalyysiä, jonka avulla digimarkkinoinnin rakentamiseen suunnitellut pohjat auttoivat minua rakentamaan oman digimarkkinointisuunnitelman kasvuyritykselle.
Tietoperusta käsittelee digitaalista markkinointia ja sen keinoja, strategiaa, tavoitteita sekä RACE-mallia, joka toimii digitaalisen markkinoinnin kehittämisen työkaluna. Strategisessa vaiheessa katsotaan digitaalisen markkinoinnin tavoitteita, asiakasryhmiä ja erottautumista. Tämän lisäksi teoriapohjassa tarkastellaan arvonluontia asiakkaalle. Tässä työssä käsitellyt digitaalisen markkinoinnin keinot ovat verkkosivut, asiakkuusmarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi, sisältömarkkinointi sekä hakukonemarkkinointi. RACE-malli koostuu neljästä osa-alueesta, jotka ovat tietoisuus, aktivointi, konvertointi ja sitouttaminen. Mallia voidaan jatkaa lisäämällä mittaaminen osaksi aiempaa kokonaisuutta.
Dokumenttianalyysissä tarkasteltiin digitaalisen markkinoinnin rakentamiseen suunnattuja mallipohjia. Tavoitteena oli löytää toistuvat rakenteet, jotka ovat välttämättömiä digitaalisen markkinoinnin suunnitelmassa. Toistuvat rakenteet olivat digimarkkinoinnin rakentaminen myyntisuppiloa hyödyntäen sekä jatkuva digimarkkinoinnin mittaaminen.
Digimarkkinointisuunnitelmassa otettiin katsaus toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytilaan ja tuotiin esiin selviä kehitysehdotuksia. Digimarkkinointisuunnitelma pitää sisällään niin strategista kehittämistä kuin myös taktistakin. Markkinointisuunnitelmassa yhdistettiin tämän työn teoreettinen viitekehys, dokumenttianalyysin tulokset sekä kasvuyrityksen nykytilanne, jonka avulla löydettiin kehityskohteet.
Tietoperusta käsittelee digitaalista markkinointia ja sen keinoja, strategiaa, tavoitteita sekä RACE-mallia, joka toimii digitaalisen markkinoinnin kehittämisen työkaluna. Strategisessa vaiheessa katsotaan digitaalisen markkinoinnin tavoitteita, asiakasryhmiä ja erottautumista. Tämän lisäksi teoriapohjassa tarkastellaan arvonluontia asiakkaalle. Tässä työssä käsitellyt digitaalisen markkinoinnin keinot ovat verkkosivut, asiakkuusmarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi, sisältömarkkinointi sekä hakukonemarkkinointi. RACE-malli koostuu neljästä osa-alueesta, jotka ovat tietoisuus, aktivointi, konvertointi ja sitouttaminen. Mallia voidaan jatkaa lisäämällä mittaaminen osaksi aiempaa kokonaisuutta.
Dokumenttianalyysissä tarkasteltiin digitaalisen markkinoinnin rakentamiseen suunnattuja mallipohjia. Tavoitteena oli löytää toistuvat rakenteet, jotka ovat välttämättömiä digitaalisen markkinoinnin suunnitelmassa. Toistuvat rakenteet olivat digimarkkinoinnin rakentaminen myyntisuppiloa hyödyntäen sekä jatkuva digimarkkinoinnin mittaaminen.
Digimarkkinointisuunnitelmassa otettiin katsaus toimeksiantajayrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytilaan ja tuotiin esiin selviä kehitysehdotuksia. Digimarkkinointisuunnitelma pitää sisällään niin strategista kehittämistä kuin myös taktistakin. Markkinointisuunnitelmassa yhdistettiin tämän työn teoreettinen viitekehys, dokumenttianalyysin tulokset sekä kasvuyrityksen nykytilanne, jonka avulla löydettiin kehityskohteet.