Molekyylipatologiaa bioanalyytikko-opiskelijoille: verkko-oppimateriaalia kliinisen patologian syventävälle opintojaksolle
Toppinen, Katja; Änäkkälä, Petra; Malmi, Niklas (2022)
Toppinen, Katja
Änäkkälä, Petra
Malmi, Niklas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827371
Tiivistelmä
Patologia eli tautioppi tutkii sairauksia elimistö-, kudos- ja solutasolla. Kliinisen patologian työ muodostuu kudosnäytteitä tutkivasta histologiasta ja solunäytteitä tutkivasta sytologiasta. Molekyylipatologia on kliinisen patologian erikoisala, jossa tutkimuskohteena ovat näytteistä eristetyt nukleiinihapot eli DNA tai RNA. Molekyylipatologian merkitys osana kliinisen patologian diagnostiikkaa on kasvamassa.
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin verkko-oppimateriaalia Moodlen verkko-oppimisympäristöön. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Savonia-ammattikorkeakoulun kliinisen patologian syventävälle opintojaksolle oli tarve saada verkko-oppimateriaalia molekyylibiologian menetelmistä, joita hyödynnetään kliinisen patologian laboratoriossa. Aiheeksi tarkentui molekyylipatologia ja kohderyhmäksi patologiasta kiinnostuneet bioanalyytikko-opiskelijat.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyö muodostui opinnäytetyöraportista ja konkreettisesta tuotoksesta. Kehittämistyön tarkoitus oli tuottaa verkko-oppimateriaalia molekyylipatologian osuudesta patologian syventävälle opintojaksolle. Kehittämistyön tavoite oli kehittää bioanalyytikon koulutusta tarjoamalla verkko-oppimateriaalia molekyylipatologian keskeisimpien menetelmien hyödyntämisestä patologian laboratoriossa.
Verkko-oppimateriaaliin tuotettiin kolme osiota. Ensimmäiseen osioon tehtiin PowerPoint-esitys molekyylipatologian perusteista ja esitykseen pohjautuva tietotesti. Toiseen osioon valmistuivat Moodlen oppituntityökalulla tuotetut materiaalit ddPCR- ja NGS-menetelmistä. Kolmanteen osioon tehtiin artikkelitehtävä molekyylipatologian kliinisistä sovelluksista. Lisäksi verkko-oppimateriaaliin lisättiin aihealueeseen liittyvää lisämateriaalia tukemaan oppimista. Verkko-oppimateriaalista tuli laadukas ja monipuolinen kokonaisuus. Tiedon lisääntyessä sähköistä materiaalia on helppo päivittää. Jatkokehitysaiheena materiaalin sisältöä voisi laajentaa muihin molekyylipatologialla käytettyihin menetelmiin. Lisäksi verkko-oppimateriaalista voisi tehdä englanninkielisen version. Pathology studies diseases on organism-, tissue- and cellular level. The working field of clinical pathology includes histology, which examines tissue samples and cytology which examines cell samples. Molecular pathology is a special field of clinical pathology. The field examines isolated nucleic acids from samples, which are DNA or RNA. The use of molecular pathology is increasing as a part of clinical pathology diagnostics.
The thesis focused on implementing online learning material to Moodle online learning environment. The client organization for the thesis was Savonia University of Applied Sciences. An advanced course of clinical pathology needed online learning material about molecular biology methods to be used in the laboratory of clinical pathology. The topic of thesis focused on molecular pathology and the target group was students in biomedical laboratory science.
The thesis was done as a development work. The development work includes a thesis report and a concrete output. The purpose of the development work was to create online learning material of molecular pathology for an advanced course of pathology. The objective was to improve education for biomedical laboratory science students by creating online learning material about molecular pathology’s most common methods in the pathology laboratory.
The online learning material consists of three parts. The first part includes a PowerPoint presentation on the basics of molecular pathology and a test based on the PowerPoint. The second part includes lessons of ddPCR and NGS methods created with the Moodle lesson activity tool. The third part includes an article assignment which contains information about clinical applications of molecular pathology. The online learning material contained additional material of the topic to improve learning. The online learning material came out as high-quality and versatile entirety. As knowledge increases the online material is easy to update. The material could be further developed by expanding contents of other molecular pathology methods into the material. The material could also be translated from Finnish to English.
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin verkko-oppimateriaalia Moodlen verkko-oppimisympäristöön. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Savonia-ammattikorkeakoulun kliinisen patologian syventävälle opintojaksolle oli tarve saada verkko-oppimateriaalia molekyylibiologian menetelmistä, joita hyödynnetään kliinisen patologian laboratoriossa. Aiheeksi tarkentui molekyylipatologia ja kohderyhmäksi patologiasta kiinnostuneet bioanalyytikko-opiskelijat.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyö muodostui opinnäytetyöraportista ja konkreettisesta tuotoksesta. Kehittämistyön tarkoitus oli tuottaa verkko-oppimateriaalia molekyylipatologian osuudesta patologian syventävälle opintojaksolle. Kehittämistyön tavoite oli kehittää bioanalyytikon koulutusta tarjoamalla verkko-oppimateriaalia molekyylipatologian keskeisimpien menetelmien hyödyntämisestä patologian laboratoriossa.
Verkko-oppimateriaaliin tuotettiin kolme osiota. Ensimmäiseen osioon tehtiin PowerPoint-esitys molekyylipatologian perusteista ja esitykseen pohjautuva tietotesti. Toiseen osioon valmistuivat Moodlen oppituntityökalulla tuotetut materiaalit ddPCR- ja NGS-menetelmistä. Kolmanteen osioon tehtiin artikkelitehtävä molekyylipatologian kliinisistä sovelluksista. Lisäksi verkko-oppimateriaaliin lisättiin aihealueeseen liittyvää lisämateriaalia tukemaan oppimista. Verkko-oppimateriaalista tuli laadukas ja monipuolinen kokonaisuus. Tiedon lisääntyessä sähköistä materiaalia on helppo päivittää. Jatkokehitysaiheena materiaalin sisältöä voisi laajentaa muihin molekyylipatologialla käytettyihin menetelmiin. Lisäksi verkko-oppimateriaalista voisi tehdä englanninkielisen version.
The thesis focused on implementing online learning material to Moodle online learning environment. The client organization for the thesis was Savonia University of Applied Sciences. An advanced course of clinical pathology needed online learning material about molecular biology methods to be used in the laboratory of clinical pathology. The topic of thesis focused on molecular pathology and the target group was students in biomedical laboratory science.
The thesis was done as a development work. The development work includes a thesis report and a concrete output. The purpose of the development work was to create online learning material of molecular pathology for an advanced course of pathology. The objective was to improve education for biomedical laboratory science students by creating online learning material about molecular pathology’s most common methods in the pathology laboratory.
The online learning material consists of three parts. The first part includes a PowerPoint presentation on the basics of molecular pathology and a test based on the PowerPoint. The second part includes lessons of ddPCR and NGS methods created with the Moodle lesson activity tool. The third part includes an article assignment which contains information about clinical applications of molecular pathology. The online learning material contained additional material of the topic to improve learning. The online learning material came out as high-quality and versatile entirety. As knowledge increases the online material is easy to update. The material could be further developed by expanding contents of other molecular pathology methods into the material. The material could also be translated from Finnish to English.