Hattulantien ja Kinnalantien kiertoliittymä: katusuunnittelu
Kärkiö, Juha (2022)
Kärkiö, Juha
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827199
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kiertoliittymä Hattulaan, Parolan taajamaan, Hattulantien ja Kinnalantien liittymään. Lähtökohtana on Hattulan kunnanvaltuuston päätös 10.11.2021 kiertoliittymän rakentamisesta. Alue on vilkkaasti liikennöity kasvavassa taajamassa, jossa on vähittäiskaupat tien molemmilla puolilla.
Kiertoliittymän suunnittelun päätavoite oli parantaa Parolan taajama-alueen liikenneturvallisuutta siten, että tulevaisuudessa kaikki liikennekuolemat ja vakavat liikenneonnettomuudet voitaisiin estää risteysalueella opinnäytetyössä ehdotetuilla keinoilla. Kiertoliittymän myötä alueen nopeusrajoitusta tullaan muuttamaan 60 km/h sijaan 40 km/h, mikä vähentää liikenneturvallisuuteen liittyviä riskejä. Liittymäalueelle laadittiin tämän työn yhteydessä kevyt liikenteenohjaussuunnitelma. Suunnitelmassa on esiteltynä uudet liikennemerkit ja tiemerkinnät.
Suunnitelma tehtiin ajatellen ensisijaisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisempaa liikkumista varten. Jalankulku ja pyöräily toteutettiin yhdistettynä kolmen metrin levyisenä kaksisuuntaisena väylänä. Kiertoliittymässä on neljä tienylityspaikkaa, jossa on pyöräilijöille osoitettu etuajo-oikeus. Uusi liittymäalue on kokonaisuudessaa valaistu, mikä osaltaan parantaa liikenneturvallisuutta. Katusuunnitelma piti sisällään liikenteen järjestelyt, katujen kuivatukset, sadevesien johtamisen ja päällystemateriaalit.
Opinnäytetyön toteutusvaiheen aikana laadittiin katusuunnitelmatasoinen aineisto, jonka lähtökohtana on Rambollin yleissuunnitelma vuodelta 2017. Opinnäytetyössä perusteltiin kattavasti liittymätyypin muuttamisen vaikutuksista liikenneympäristön turvallisuuteen.
Työ toteuttettiin FCG Finnish Consulting Group Oy:ssä ja sen tilaajana toimi Hattulan kunta.
Kiertoliittymän suunnittelun päätavoite oli parantaa Parolan taajama-alueen liikenneturvallisuutta siten, että tulevaisuudessa kaikki liikennekuolemat ja vakavat liikenneonnettomuudet voitaisiin estää risteysalueella opinnäytetyössä ehdotetuilla keinoilla. Kiertoliittymän myötä alueen nopeusrajoitusta tullaan muuttamaan 60 km/h sijaan 40 km/h, mikä vähentää liikenneturvallisuuteen liittyviä riskejä. Liittymäalueelle laadittiin tämän työn yhteydessä kevyt liikenteenohjaussuunnitelma. Suunnitelmassa on esiteltynä uudet liikennemerkit ja tiemerkinnät.
Suunnitelma tehtiin ajatellen ensisijaisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisempaa liikkumista varten. Jalankulku ja pyöräily toteutettiin yhdistettynä kolmen metrin levyisenä kaksisuuntaisena väylänä. Kiertoliittymässä on neljä tienylityspaikkaa, jossa on pyöräilijöille osoitettu etuajo-oikeus. Uusi liittymäalue on kokonaisuudessaa valaistu, mikä osaltaan parantaa liikenneturvallisuutta. Katusuunnitelma piti sisällään liikenteen järjestelyt, katujen kuivatukset, sadevesien johtamisen ja päällystemateriaalit.
Opinnäytetyön toteutusvaiheen aikana laadittiin katusuunnitelmatasoinen aineisto, jonka lähtökohtana on Rambollin yleissuunnitelma vuodelta 2017. Opinnäytetyössä perusteltiin kattavasti liittymätyypin muuttamisen vaikutuksista liikenneympäristön turvallisuuteen.
Työ toteuttettiin FCG Finnish Consulting Group Oy:ssä ja sen tilaajana toimi Hattulan kunta.