Kurkota Kuuseen! :toiminnallisen ympäristökasvatuksen opas nuorisotyöhön
Nikula, Minna (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727000
Tiivistelmä
Ympäristökasvatuksen merkityksen korostaminen kaikenlaisessa työssä lasten ja nuorten parissa on tärkeää ympäristökriisien aikakaudella. Ympäristökasvatuksen päämääränä on kasvattaa lasta ja nuorta kohti vastuullista elämäntapaa. Ympäristökasvatus auttaa vahvistamaan luontosuhdetta ja ymmärrystä luonnon hyvinvoinnin edistämisen tärkeydestä.
Tämä opinnäytetyö vastaa Oulun kaupungin nuorisopalveluiden tarpeeseen kehittää ympäristökasvatusta nuorisotyössä. Nuorisotyön keinoin on mahdollista tuoda ympäristökasvatusta osaksi vapaa-aikaa. Ympäristökasvatuksen toteuttamiseksi toivottiin konkreettista tuotosta. Nuorisotyöntekijöiden ympäristökasvattajina toimimisen tueksi on tämän opinnäytetyön tuotoksena toteutettu toiminnallisen ympäristökasvatuksen opas. Täysin uusi opas on ollut tärkeä toteuttaa, koska olemassa olevat oppaat eivät sellaisenaan sovellu nuorisotyöhön. Oppaaseen valitut toiminnot ovat mahdollisimman helppoja toteuttaa ja vaativat mahdollisimman vähän ennakko valmisteluja. Oppaassa on huomioitu paikallisuus, vuodenajat ja toimintojen kategoriointi toiminnan teeman mukaan.
Tutkimusmenetelminä on käytetty benchmarkkausta ja tulevaisuustyöpajaa. Opinnäytetyön edetessä on otettu huomioon Oulun nuorisopalveluiden työntekijöiden nykyinen tietotaito, joka on selvitetty tulevaisuustyöpajan keinoin. Benchmarkkaus on sijoittunut Timosenkosken Luontokoulutoimintaan.
Kurkota kuuseen!- opas on vapaasti käytettävissä nuorisotyöntekijöiden, mutta myös muiden lasten ja nuorten parissa toimivien tahojen parissa. Oppaan avulla kuka tahansa voi toteuttaa laadukasta ympäristökasvatusta.
Tämä opinnäytetyö vastaa Oulun kaupungin nuorisopalveluiden tarpeeseen kehittää ympäristökasvatusta nuorisotyössä. Nuorisotyön keinoin on mahdollista tuoda ympäristökasvatusta osaksi vapaa-aikaa. Ympäristökasvatuksen toteuttamiseksi toivottiin konkreettista tuotosta. Nuorisotyöntekijöiden ympäristökasvattajina toimimisen tueksi on tämän opinnäytetyön tuotoksena toteutettu toiminnallisen ympäristökasvatuksen opas. Täysin uusi opas on ollut tärkeä toteuttaa, koska olemassa olevat oppaat eivät sellaisenaan sovellu nuorisotyöhön. Oppaaseen valitut toiminnot ovat mahdollisimman helppoja toteuttaa ja vaativat mahdollisimman vähän ennakko valmisteluja. Oppaassa on huomioitu paikallisuus, vuodenajat ja toimintojen kategoriointi toiminnan teeman mukaan.
Tutkimusmenetelminä on käytetty benchmarkkausta ja tulevaisuustyöpajaa. Opinnäytetyön edetessä on otettu huomioon Oulun nuorisopalveluiden työntekijöiden nykyinen tietotaito, joka on selvitetty tulevaisuustyöpajan keinoin. Benchmarkkaus on sijoittunut Timosenkosken Luontokoulutoimintaan.
Kurkota kuuseen!- opas on vapaasti käytettävissä nuorisotyöntekijöiden, mutta myös muiden lasten ja nuorten parissa toimivien tahojen parissa. Oppaan avulla kuka tahansa voi toteuttaa laadukasta ympäristökasvatusta.