Taantuman vaikutus kuljetusmuodon valintaan tuontiliikenteessä
Hellinen, Tuula (2010)
Hellinen, Tuula
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002142192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002142192
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää mitä kuljetusmuotoja suomalaiset yritykset valitsevat tuontiliikenteissään taantuman aikana.
Suomi on osittain riippuvainen tuonnista, esimerkiksi joidenkin raaka-aineiden osalta. Ulkomaisten ostojen johdosta tarvitaan tuontikuljetuksia ulkomailta.
Kuljetusten tarkoitus on tuoda tavarat asiakkaiden saataville.
Tutkimusongelma on mitä kuljetusmuotoja yritykset käyttävät taantuman aikana ja poikkeavatko ne normaalikautena käytetyistä kuljetusmuodoista.
Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen Tullin ja Ulkomaan- ja Sopimusliikenteen Kuljetusyrittäjät USL ry:n julkaisemia tilastoja tuontiliikenteistä Suomeen. Lisäksi tutkimuksessa on haastateltu kolmea yritystä Suomessa, jotka edustavat elektro-niikka-, vaatetus- ja lääketeollisuusalaa.
Taustatietona opinnäytetyössä tarkastellaan myös pankkien, kuluttajien, yritysten ja julkisen sektorin toimintoja taantuman aikana lyhyesti, koska näiden toiminnot vaikuttavat taloudellisesti ja toiminnallisesti yhteiskunnassa.
Tilastoista selviää, että maantieliikenteen käyttö vähenee taantuman aikana huomattavasti. Sen sijaan meri- ja lentoliikenne ovat taantuman aikana jopa kasvatta-neet liikennettään. Yrityshaastatteluiden tuloksena voidaan todeta, että taantuma ei ollut vaikuttanut näiden yritysten kuljetusmuotojen valintaan.
Haastatellut yritykset eivät varsinaisesti olleet vaihtaneet kuljetusmuotoa taantuman vuoksi. Hintojen alentuminen ja nopeammat aikataulut otettiin huomioon kuitenkin mahdollisten erikoistilanteiden vuoksi. Kiiretapauksissa ja kuljetushin-nan ollessa oleellisesti halvempi saatettiin kuljetusmuotoa vaihtaa.
Tutkimus osoittaa, että taantuman tullessa kuljetusliikkeiden kannattaisi investoi-da meri- ja lentoliikenteeseen, koska maantieliikenteen kasvu taantuman aikana on hitaampaa kuin meri- ja lentoliikenteen kasvu.
Suomi on osittain riippuvainen tuonnista, esimerkiksi joidenkin raaka-aineiden osalta. Ulkomaisten ostojen johdosta tarvitaan tuontikuljetuksia ulkomailta.
Kuljetusten tarkoitus on tuoda tavarat asiakkaiden saataville.
Tutkimusongelma on mitä kuljetusmuotoja yritykset käyttävät taantuman aikana ja poikkeavatko ne normaalikautena käytetyistä kuljetusmuodoista.
Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen Tullin ja Ulkomaan- ja Sopimusliikenteen Kuljetusyrittäjät USL ry:n julkaisemia tilastoja tuontiliikenteistä Suomeen. Lisäksi tutkimuksessa on haastateltu kolmea yritystä Suomessa, jotka edustavat elektro-niikka-, vaatetus- ja lääketeollisuusalaa.
Taustatietona opinnäytetyössä tarkastellaan myös pankkien, kuluttajien, yritysten ja julkisen sektorin toimintoja taantuman aikana lyhyesti, koska näiden toiminnot vaikuttavat taloudellisesti ja toiminnallisesti yhteiskunnassa.
Tilastoista selviää, että maantieliikenteen käyttö vähenee taantuman aikana huomattavasti. Sen sijaan meri- ja lentoliikenne ovat taantuman aikana jopa kasvatta-neet liikennettään. Yrityshaastatteluiden tuloksena voidaan todeta, että taantuma ei ollut vaikuttanut näiden yritysten kuljetusmuotojen valintaan.
Haastatellut yritykset eivät varsinaisesti olleet vaihtaneet kuljetusmuotoa taantuman vuoksi. Hintojen alentuminen ja nopeammat aikataulut otettiin huomioon kuitenkin mahdollisten erikoistilanteiden vuoksi. Kiiretapauksissa ja kuljetushin-nan ollessa oleellisesti halvempi saatettiin kuljetusmuotoa vaihtaa.
Tutkimus osoittaa, että taantuman tullessa kuljetusliikkeiden kannattaisi investoi-da meri- ja lentoliikenteeseen, koska maantieliikenteen kasvu taantuman aikana on hitaampaa kuin meri- ja lentoliikenteen kasvu.