Markkinointisuunnitelma Kairacross 2023
Kallunki, Waltteri; Uusitie, Kalle (2022)
Kallunki, Waltteri
Uusitie, Kalle
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726819
Tiivistelmä
Elämysurheilun markkinoinnin pitäisi olla hauskaa, rentoa ja wow-kokemuksia tuottavaa. Tämän idean perusteella opinnäytetyötä on työstetty. Ideologia on lähtöisin toimeksiantajayrityksen edustajalta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, Kairacross Oy:lle, joka järjestää elämysliikuntatapahtumia Lapissa ja Itä-Suomessa. Opinnäytetyö aloitettiin toukokuussa 2022 ja valmistui joulukuussa 2022. Opinnäytetyön taustana on toimeksiantajayritykseltä puuttuva suunnitelmallinen markkinointi osallistujamäärien ja tunnettavuuden kasvattamiseksi. Markkinointisuunnitelma toimii yrityksen markkinoinnin pohjana, että sisältää ehdotuksia sosiaalisen median kanavoiden hallinnasta ja järjestelmällisestä viestinnästä. Markkinointisuunnitelma sisältää vuosikellon markkinoinnin aikatauluttamista varten.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalista markkinointia ja sen eri osa alueita, kuten eri sosiaalisen median markkinointikanavia ja digitaalisia työkaluja. Tietoperustassa esitellään myös SOSTAC-malli, jonka osa-alueet ovat nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toiminta, mittaaminen ja seuranta. Työn tietoperusta on koottu kotimaisista ja kansainvälisistä digitaalisen markkinoinnin lähteistä, jotka perustuvat laajaan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja markkinointiblogeihin.
Työn toteutustapa on toiminnallinen, jonka tuloksena syntyi toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, joka on erillisenä liitteenä opinnäytetyön päätteeksi. Toteutustavaksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, koska sitä hyödyntämällä pystyttiin luomaan tiivis katsaus toimeksiantajayrityksen lähtökodista, tavoitteista ja toimenpiteistä. Opinnäytetyön pohjalta valmistui markkinointisuunnitelma Kairacross Oy:lle SOSTAC-mallia hyödyntäen. Markkinointisuunnitelma sisältää selkeät ohjeet Kairacross Oy:lle, kuinka tehdä järjestelmällistä viestintää sosiaalisen median kanaville, sekä kuinka hyödyntää sähköposti markkinointia. Markkinointisuunnitelma on tehty vuoden 2023 tapahtuma vuodelle, joka käsittää asiakassegmentit ja kolme tapahtumaa. Markkinointisuunnitelma on luotu helposti muokattavaksi ja käsiteltäväksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, Kairacross Oy:lle, joka järjestää elämysliikuntatapahtumia Lapissa ja Itä-Suomessa. Opinnäytetyö aloitettiin toukokuussa 2022 ja valmistui joulukuussa 2022. Opinnäytetyön taustana on toimeksiantajayritykseltä puuttuva suunnitelmallinen markkinointi osallistujamäärien ja tunnettavuuden kasvattamiseksi. Markkinointisuunnitelma toimii yrityksen markkinoinnin pohjana, että sisältää ehdotuksia sosiaalisen median kanavoiden hallinnasta ja järjestelmällisestä viestinnästä. Markkinointisuunnitelma sisältää vuosikellon markkinoinnin aikatauluttamista varten.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalista markkinointia ja sen eri osa alueita, kuten eri sosiaalisen median markkinointikanavia ja digitaalisia työkaluja. Tietoperustassa esitellään myös SOSTAC-malli, jonka osa-alueet ovat nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, toimenpiteet, toiminta, mittaaminen ja seuranta. Työn tietoperusta on koottu kotimaisista ja kansainvälisistä digitaalisen markkinoinnin lähteistä, jotka perustuvat laajaan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja markkinointiblogeihin.
Työn toteutustapa on toiminnallinen, jonka tuloksena syntyi toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, joka on erillisenä liitteenä opinnäytetyön päätteeksi. Toteutustavaksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, koska sitä hyödyntämällä pystyttiin luomaan tiivis katsaus toimeksiantajayrityksen lähtökodista, tavoitteista ja toimenpiteistä. Opinnäytetyön pohjalta valmistui markkinointisuunnitelma Kairacross Oy:lle SOSTAC-mallia hyödyntäen. Markkinointisuunnitelma sisältää selkeät ohjeet Kairacross Oy:lle, kuinka tehdä järjestelmällistä viestintää sosiaalisen median kanaville, sekä kuinka hyödyntää sähköposti markkinointia. Markkinointisuunnitelma on tehty vuoden 2023 tapahtuma vuodelle, joka käsittää asiakassegmentit ja kolme tapahtumaa. Markkinointisuunnitelma on luotu helposti muokattavaksi ja käsiteltäväksi.