Videopelihahmon 3D-mallinnettu tuotanto ja implementaatio Blenderillä ja Unityllä
Jokila, Jeremias (2022)
Jokila, Jeremias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626669
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ja testattiin 3D-mallinnetun videopelihahmon tuotantoa Blender- ja Unity- työkaluilla. Työn tavoitteena oli demonstroida tyypillistä videopelihahmon tuotannon prosessia ja esittää sen avainaskeleet sekä niihin liittyvää teoriaa. Työllä ei ollut toimeksiantajaa ja se ohjattiin palvelemaan työn toteuttajan taitojen kehitystä.
3D-mallinnukseen työssä hyödynnettiin Blender-sovellusta ja implementaatio suoritettiin Unity-pelimoottorissa. Työn päätuotoksena oli tähtikuonokontiaisen pohjalta suunniteltu teksturoitu videopelihahmo, jolla on kävelyanimaatio. Tämä videopelihahmo implementoitiin peliprojektiin Unityn sisällä. Työn toteutuksen aineistona toimivat sekä aiheen kirjallisuus, että kokemusperäinen tieto. Opinnäytetyö toimi taidonnäytteenä prosessin käytäntöjen sekä teorian omaksumisesta, ja sen tuotokset lisättiin työn toteuttajan portfolioon hyödynnettäväksi työnhaussa
3D-mallinnukseen työssä hyödynnettiin Blender-sovellusta ja implementaatio suoritettiin Unity-pelimoottorissa. Työn päätuotoksena oli tähtikuonokontiaisen pohjalta suunniteltu teksturoitu videopelihahmo, jolla on kävelyanimaatio. Tämä videopelihahmo implementoitiin peliprojektiin Unityn sisällä. Työn toteutuksen aineistona toimivat sekä aiheen kirjallisuus, että kokemusperäinen tieto. Opinnäytetyö toimi taidonnäytteenä prosessin käytäntöjen sekä teorian omaksumisesta, ja sen tuotokset lisättiin työn toteuttajan portfolioon hyödynnettäväksi työnhaussa