Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia tukevat ja heikentävät tekijät: kirjallisuuskatsaus
Tiiliharju, Taru; Vaara, Teija (2022)
Tiiliharju, Taru
Vaara, Teija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120626710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia tukevat ja heikentävät tekijät. Hyvinvoinnin käsite on moniulotteinen ja opinnäytetyön tehtävänä on ollut selvittää, mitkä tekivät vaikuttavat opiskelijoiden fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Analysoitavia artikkeleita hakiessa on käytetty CINAHL- ja PubMed- tietokantoja sekä manuaalista hakua. Tutkimusaineistona käytettiin englanninkielisiä ja suomenkielisiä vertaisarvioituja artikkeleja. Analyysimenetelmänä on käytetty induktiivista sisällönanalyysimenetelmää.
Työssämme on otettu huomioon ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja siihen liittyviä osa-alueita. Työssä sivutaan jonkin verran myös koronaviruspandemian vaikutuksia korkeakouluopiskelijan hyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on laatia kokonaiskuvaa aiemmin tuotetun tiedon ollessa pohjana korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia lisääviä tekijöitä ovat erilaiset yksilölliset voimavarat. Näitä ovat itsemyötätunto ja psyykkinen hyvinvointi. Opiskelijan omaava resilienssi eli psyykkinen joustavuus on hyvinvointia lisäävä tekijä. Fyysinen aktiivisuus ja korkeakouluopiskelijoille suunnatut terveyspalvelut lisäävät hyvinvointia.
Hyvinvointia vähentäviä tekijöitä ovat uniongelmat, elämäntilanteen kuorimittavuus, johon liittyy riittämätön vapaa-aika, stressaavat tapahtumat, sisäiset ja ulkoiset paineet ja epätyydyttävä elämänlaatu. Fyysiset ja psyykkiset oireet ja vaivat ovat myös hyvinvointia vähentäviä tekijöitä.
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota tulevaisuudessa. Erilaiset interventiot opintojen aikana ovat lisänneet hyvinvointia ja se onkin kehittämishaaste tulevaisuudessa. Opiskelijoiden hyvinvointi lisää opintojen etenemistä ja näin ollen varmistaa työelämään siirtymistä.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää korkeakouluopiskelijat ja työntekijät opiskeluhuollossa.
Työssämme on otettu huomioon ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja siihen liittyviä osa-alueita. Työssä sivutaan jonkin verran myös koronaviruspandemian vaikutuksia korkeakouluopiskelijan hyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on laatia kokonaiskuvaa aiemmin tuotetun tiedon ollessa pohjana korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia lisääviä tekijöitä ovat erilaiset yksilölliset voimavarat. Näitä ovat itsemyötätunto ja psyykkinen hyvinvointi. Opiskelijan omaava resilienssi eli psyykkinen joustavuus on hyvinvointia lisäävä tekijä. Fyysinen aktiivisuus ja korkeakouluopiskelijoille suunnatut terveyspalvelut lisäävät hyvinvointia.
Hyvinvointia vähentäviä tekijöitä ovat uniongelmat, elämäntilanteen kuorimittavuus, johon liittyy riittämätön vapaa-aika, stressaavat tapahtumat, sisäiset ja ulkoiset paineet ja epätyydyttävä elämänlaatu. Fyysiset ja psyykkiset oireet ja vaivat ovat myös hyvinvointia vähentäviä tekijöitä.
Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota tulevaisuudessa. Erilaiset interventiot opintojen aikana ovat lisänneet hyvinvointia ja se onkin kehittämishaaste tulevaisuudessa. Opiskelijoiden hyvinvointi lisää opintojen etenemistä ja näin ollen varmistaa työelämään siirtymistä.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää korkeakouluopiskelijat ja työntekijät opiskeluhuollossa.