Asiantuntijabrändin hyödyntäminen liiketoiminnan kasvattamisessa
Erkkilä, Salla (2022)
Erkkilä, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526567
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli asiantuntijabrändin hyödyntämistä liiketoiminnan kasvattamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä asiantuntija- ja henkilöbrändiin sekä niiden tuomiin hyötyihin kilpailuetuna ja lisäksi selvittää, kuinka etenkin asiantuntijabrändiä voidaan liiketoiminnan kehittämisessä konkreettisesti hyödyntää.
Opinnäytetyön viitekehyksen tueksi toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka menetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineistoa varten haastateltiin viittä asiantuntijaa, jotka ovat rakentaneet oman asiantuntija- tai henkilöbrändin tai toimineet tällaisten henkilöiden taustalla vaikuttaen brändin ja liiketoiminnan kehitykseen. Teemahaastatteluun luotiin kysymysrunko teoreettisen viitekehyksen perusteella.
Asiantuntija- tai henkilöbrändi lisää tunnettuutta, kasvattaa kysyntää niin asiakkaiden kuin muiden sidosryhmien keskuudessa sekä parantaa kannattavuutta. Asiantuntijan sosiaalista mediaa ja verkostoja voidaan myös hyödyntää niin omien kuin muiden tuotteiden ja palveluiden markkinointikanavana. Pitkäjänteinen, säännöllinen ja aktiivinen brändin kehittäminen auttaa kasvattamaan liiketoimintaa, sillä tunnetun brändin ympärille rakennettavat liiketoimintamahdollisuudet ja tulonlähteet monipuolistuvat.
Opinnäytetyön viitekehyksen tueksi toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka menetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineistoa varten haastateltiin viittä asiantuntijaa, jotka ovat rakentaneet oman asiantuntija- tai henkilöbrändin tai toimineet tällaisten henkilöiden taustalla vaikuttaen brändin ja liiketoiminnan kehitykseen. Teemahaastatteluun luotiin kysymysrunko teoreettisen viitekehyksen perusteella.
Asiantuntija- tai henkilöbrändi lisää tunnettuutta, kasvattaa kysyntää niin asiakkaiden kuin muiden sidosryhmien keskuudessa sekä parantaa kannattavuutta. Asiantuntijan sosiaalista mediaa ja verkostoja voidaan myös hyödyntää niin omien kuin muiden tuotteiden ja palveluiden markkinointikanavana. Pitkäjänteinen, säännöllinen ja aktiivinen brändin kehittäminen auttaa kasvattamaan liiketoimintaa, sillä tunnetun brändin ympärille rakennettavat liiketoimintamahdollisuudet ja tulonlähteet monipuolistuvat.