Kohdeorganisaation sisäisen viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittäminen myynninedistämisen tueksi
Karonen, Reija (2022)
Karonen, Reija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326101
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kansanopistolle, joka tarjoaa yleissivistävää koulutusta. Lähtökohtana ja koko opinnäytetyön pohjana toimi tieto siitä, että kohdeorganisaation kokopäiväisten opintolinjojen koulutusmyynti on viime vuosina vähentynyt. Kansanopistojen tärkein tehtävä on tarjota kokopäiväistä opetusta. Työssä aloitettiin kehittämään ensisijaisesti kohdeorganisaation sisäistä viestintää ja vuorovaikutusta. Sen kautta tavoiteltiin linjaopintojen myynninedistämiseen keinoja työyhteisössä yhteisesti mietittyjen ideoiden pohjalta.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin organisaation kehittämiseen liittyviä teemoja, joista tärkeimmiksi nousivat sisäinen viestintä ja vuorovaikutus, myynninedistäminen sekä markkinointi- ja asiakasviestintä. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen tiedonkeruussa käytettiin teemahaastatteluja, yhteisöllistä ideointimenetelmää ja benchmarkingia. Teemahaastattelut toteutettiin haastattelemalla viittä kohdeorganisaation työyhteisön jäsentä. Yhteisöllinen ideointimenetelmä järjestettiin aivoriihikokouksena. Työtä varten tehtiin myös benchmarking vertailemalla kolmen eri kansanopiston ja yhden kirpputorin nettisivuja sekä sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyössä saavutettiin kehittämisideoita ja -ehdotuksia kohdeorganisaatiolle aiheeseen liittyen. Näitä ideoita ja ehdotuksia tuli runsaasti aiheen ollessa laaja, tässä mainittuna muutama: sisäisen viestinnän kanavien käyttöönotto, pelisääntöjen selkeyttäminen, johdon tuki ja ohjaus, osaamisen vahvistaminen, etätyö- ja palaverikäytänteiden tarkastelu, ideointityöpajojen säännöllisyys, benchmarking ja somestrategian laatiminen.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin organisaation kehittämiseen liittyviä teemoja, joista tärkeimmiksi nousivat sisäinen viestintä ja vuorovaikutus, myynninedistäminen sekä markkinointi- ja asiakasviestintä. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen tiedonkeruussa käytettiin teemahaastatteluja, yhteisöllistä ideointimenetelmää ja benchmarkingia. Teemahaastattelut toteutettiin haastattelemalla viittä kohdeorganisaation työyhteisön jäsentä. Yhteisöllinen ideointimenetelmä järjestettiin aivoriihikokouksena. Työtä varten tehtiin myös benchmarking vertailemalla kolmen eri kansanopiston ja yhden kirpputorin nettisivuja sekä sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyössä saavutettiin kehittämisideoita ja -ehdotuksia kohdeorganisaatiolle aiheeseen liittyen. Näitä ideoita ja ehdotuksia tuli runsaasti aiheen ollessa laaja, tässä mainittuna muutama: sisäisen viestinnän kanavien käyttöönotto, pelisääntöjen selkeyttäminen, johdon tuki ja ohjaus, osaamisen vahvistaminen, etätyö- ja palaverikäytänteiden tarkastelu, ideointityöpajojen säännöllisyys, benchmarking ja somestrategian laatiminen.