Sairaanhoitajien kokemuksia sairaan lapsen vanhempien kohtaamisesta päivystyksessä
Kangasluoma, Anna; Hirvelä, Viivi (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kangasluoma, Anna
Hirvelä, Viivi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125680
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata Seinäjoen Keskussairaalan yhteispäivystyksessä työskentelevien sairaanhoitajien kokemuksia sairaan lapsen vanhempien kohtaamisesta. Tutkimusidea syntyi hoitotyön opintojaksolla. Tutkimuskysymyksenä oli muun muassa, miten kohtaaminen vanhempien kanssa toteutuu päivystyksessä lapsen sairastuessa.
Tutkimukseen haettiin teoriatietoa hoitotyön eri tietokannoista ja internet-haun kautta. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat muun muassa päivystyshoitotyö, yleisimmät käyntisyyt, perhehoitotyö ja hoitotyön ammatillisuus. Tutkimus toteutettiin avoimena haastatteluna, jossa käytettiin apuna omia tukikysymyksiä. Tutkimusaineisto on riittävän laaja ja monipuolinen luotettavien tulosten saamiseksi, koska haastatteluun saatiin neljä sairaanhoitajaa.
Tutkimuksen analyysissä muodostui kuusi yläkategoriaa, jotka ovat hoitajan vahvuudet, vuorovaikutustaidot & kommunikointi, kohtaamiseen vaikuttavat tekijät, vanhempien vaikutus kohtaamistilanteeseen, haasteet kohtaamisessa ja kohtaamistilannetta helpottavat tekijät & kehitysehdotukset. Näistä käy ilmi, että pitkä työura ja sen tuoma kokemus hoitotyöstä ja vanhempien kohtaamisesta, kärsivällisyys, rauhallisuus ja kuunteleminen ovat keskeisessä roolissa kohtaamistilanteessa. Hoitajan aiempi työtausta ja kokemus lapsista sekä omat lapset, ja vanhempien tunnetilojen huomioiminen ovat merkittävässä asemassa. Kohtaamistilanteissa haasteiksi nousi hoitajan vastuu ja roolin ottaminen sekä olosuhteiden ja sairaalan tilojen vaikutus kohtaamiseen. The purpose of the study is to describe the experiences of nurses working in the emergency room of Seinäjoki Central Hospital in meeting the parents of a sick
child. The research idea was born in nursing course. The research question was, among other questions, how the meeting with parents takes place in the emergency room when the child is ill.
For the research, theoretical information was searched from various databases and internet search. The key concepts of the research are, among others, emergency nursing work, the most common reasons for visits, family care work and the
professionalism of nursing work. The research was carried out as an open interview, which was aided by own support questions. Because four nurses were interviewed, the research material is sufficiently extensive and versatile enough to obtain reliable results.
In the analysis of the study, six subcategories were formed, which are the nurses’ strengths, interaction skills & communication, factors affecting the encounter,
parents’ influence on the encounter situation, challenges in the encounter and factors that facilitate the encounter situation & development suggestions. Results
show that a long nursing career and the experience it brings with nursing work, meeting parents, patience, calmness and listening play a central role in an encounter situation. The caregivers’ previous work background and experience with children, as well as their own children, and consideration of the parents’ emotional states are important. In the encounter situation, the challenges are the nurse’s responsibility and assuming the role, as well as the effect of the circumstances and
the hospital’s facilities on the encounter.
Tutkimukseen haettiin teoriatietoa hoitotyön eri tietokannoista ja internet-haun kautta. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat muun muassa päivystyshoitotyö, yleisimmät käyntisyyt, perhehoitotyö ja hoitotyön ammatillisuus. Tutkimus toteutettiin avoimena haastatteluna, jossa käytettiin apuna omia tukikysymyksiä. Tutkimusaineisto on riittävän laaja ja monipuolinen luotettavien tulosten saamiseksi, koska haastatteluun saatiin neljä sairaanhoitajaa.
Tutkimuksen analyysissä muodostui kuusi yläkategoriaa, jotka ovat hoitajan vahvuudet, vuorovaikutustaidot & kommunikointi, kohtaamiseen vaikuttavat tekijät, vanhempien vaikutus kohtaamistilanteeseen, haasteet kohtaamisessa ja kohtaamistilannetta helpottavat tekijät & kehitysehdotukset. Näistä käy ilmi, että pitkä työura ja sen tuoma kokemus hoitotyöstä ja vanhempien kohtaamisesta, kärsivällisyys, rauhallisuus ja kuunteleminen ovat keskeisessä roolissa kohtaamistilanteessa. Hoitajan aiempi työtausta ja kokemus lapsista sekä omat lapset, ja vanhempien tunnetilojen huomioiminen ovat merkittävässä asemassa. Kohtaamistilanteissa haasteiksi nousi hoitajan vastuu ja roolin ottaminen sekä olosuhteiden ja sairaalan tilojen vaikutus kohtaamiseen.
child. The research idea was born in nursing course. The research question was, among other questions, how the meeting with parents takes place in the emergency room when the child is ill.
For the research, theoretical information was searched from various databases and internet search. The key concepts of the research are, among others, emergency nursing work, the most common reasons for visits, family care work and the
professionalism of nursing work. The research was carried out as an open interview, which was aided by own support questions. Because four nurses were interviewed, the research material is sufficiently extensive and versatile enough to obtain reliable results.
In the analysis of the study, six subcategories were formed, which are the nurses’ strengths, interaction skills & communication, factors affecting the encounter,
parents’ influence on the encounter situation, challenges in the encounter and factors that facilitate the encounter situation & development suggestions. Results
show that a long nursing career and the experience it brings with nursing work, meeting parents, patience, calmness and listening play a central role in an encounter situation. The caregivers’ previous work background and experience with children, as well as their own children, and consideration of the parents’ emotional states are important. In the encounter situation, the challenges are the nurse’s responsibility and assuming the role, as well as the effect of the circumstances and
the hospital’s facilities on the encounter.