Päivittäistavarakauppa X:n työhyvinvoinnin nykytila ja sen kehittäminen
Rajahalme, Minna (2022)
Rajahalme, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125428
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Länsi-Suomessa sijaitsevan päivittäistavarakaupan kassahenkilöstön työhyvinvointia. Tutkimuksessa selvitettiin millä tasolla se on tällä hetkellä ja kuinka sitä voidaan kehittää. Työn tavoitteena oli löytää yritykselle konkreettisia keinoja työhyvinvoinnin kehittämiseen ja siten parantaa työntekijöiden työhyvinvointia.
Opinnäytetyössä on esitelty teoriapohja, tutkimusprosessi, tutkimuksen tulokset ja kehitysehdotukset sekä oma pohdintani. Teoriaosuudessa perehdyin erilaisten lähteiden kautta työhyvinvointiin ja millaista se on kaupan alalla. Lähteinä toimivat pääosin kirjat ja verkkolähteet. Valitsin tutkimusmenetelmäksi laadullisen tutkimuksen, koska sen avulla pystyn syvällisemmin perehtymään yrityksen työhyvinvointiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselyä ja haastattelua. Tein työn alussa kaikille kassaosaston työntekijöille kyselyn liittyen heidän työhyvinvointiinsa, jotta saisin selville, millaisiin teemoihin haastattelussa keskitytään. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jokaiselle työntekijälle yksitellen.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että nämä työntekijät voivat työssään hyvin. Suurille muutoksille kukaan ei kokenut tarvetta, mutta pienet muutokset näkyisivät varmasti positiivisesti työpaikalla. Tutkimuksessa tuli ilmi teemoja kuten palautteen antaminen, työyhteisön merkitys sekä työn ja vapaa-ajan suhde. Kehitysehdotuksia tutkimuksen myötä olivat muun muassa yhteisen ajan viettäminen vapaa-ajalla yhteishengen parantamiseksi sekä kassaosaston hyvinvointipäivä.
Opinnäytetyössä on esitelty teoriapohja, tutkimusprosessi, tutkimuksen tulokset ja kehitysehdotukset sekä oma pohdintani. Teoriaosuudessa perehdyin erilaisten lähteiden kautta työhyvinvointiin ja millaista se on kaupan alalla. Lähteinä toimivat pääosin kirjat ja verkkolähteet. Valitsin tutkimusmenetelmäksi laadullisen tutkimuksen, koska sen avulla pystyn syvällisemmin perehtymään yrityksen työhyvinvointiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselyä ja haastattelua. Tein työn alussa kaikille kassaosaston työntekijöille kyselyn liittyen heidän työhyvinvointiinsa, jotta saisin selville, millaisiin teemoihin haastattelussa keskitytään. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jokaiselle työntekijälle yksitellen.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että nämä työntekijät voivat työssään hyvin. Suurille muutoksille kukaan ei kokenut tarvetta, mutta pienet muutokset näkyisivät varmasti positiivisesti työpaikalla. Tutkimuksessa tuli ilmi teemoja kuten palautteen antaminen, työyhteisön merkitys sekä työn ja vapaa-ajan suhde. Kehitysehdotuksia tutkimuksen myötä olivat muun muassa yhteisen ajan viettäminen vapaa-ajalla yhteishengen parantamiseksi sekä kassaosaston hyvinvointipäivä.