Uudenlaisen toimintamallin luominen Scandic Tampere Koskipuiston aamiaiselle
Rautanen, Riikka (2022)
Rautanen, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Scandic Tampere Koskipuisto. Hotellin aamiaiselta oli tullut huonoa palautetta, kun pöytiä oli menty siivoamaan liian aikaisin. Vaikka asiakkaalla oli ollut aamiainen vielä kesken ja hän oli ollut hakemassa lisää ruokaa tai juomaa. Myös uudet asiakkaat olivat usein vieneet pöydän samaisessa tilanteessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ratkaisu kyseiseen ongelmaan ja kehittää uudenlainen toimintamalli hotellin aamiaiselle. Tarkoituksena oli luoda aamiaiselle pöytiin kyltit, jotka kertovat onko pöytä vapaa vai varattu. Kylttejä testattiin hotellin aamiaisella 11.11.2022. Kylttien lisäksi asiakkaille, sekä aami-aisen henkilökunnalle tehtiin haastattelu kokeilun toimivuudesta. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään, voidaanko tällaisella kokeilulla saada aamiaisesta sujuvampaa. Haastattelu toteutettiin kylttien testauksen yhteydessä ja vastauksia saatiin 108 kappaletta.
Vastausten perusteella voidaan päätellä, että pöytäkylttien kokeilu on onnistunut. Vastauksista huomataan, että tämänlaiselle toimintamallille voisi olla tarvetta Scandic Tampere Koskipuiston aamiaisella. Varsinkin työmatkalaiset, jotka matkaavat yksin pitävät toimintamallia tarpeellisena. Yli puolet vastanneista pitävät tämänlaista toimintatapaa hyvänä ideana ja tarpeellisena aamiaisella. Myös työntekijät kokevat tämän hyväksi toimintamalliksi. Kokeilua pidetään hyvänä etenkin ruuhka-aikoina.
Pienillä muutoksilla ja kehittämisellä tästä voisi saada täysin toimivan toimintamallin Koskipuiston hotellin aamiaiselle. Toimiessaan hyvin ja sujuvasti olisi mahdollista laajentaa tämän käyttöä myös muihin Scandic -hotelleihin. Tulevai-suudessa voisi olla mahdollista myös ottaa tämänkaltainen toimintamalli käyttöön muissakin hotelliketjuissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ratkaisu kyseiseen ongelmaan ja kehittää uudenlainen toimintamalli hotellin aamiaiselle. Tarkoituksena oli luoda aamiaiselle pöytiin kyltit, jotka kertovat onko pöytä vapaa vai varattu. Kylttejä testattiin hotellin aamiaisella 11.11.2022. Kylttien lisäksi asiakkaille, sekä aami-aisen henkilökunnalle tehtiin haastattelu kokeilun toimivuudesta. Haastattelun avulla pyrittiin selvittämään, voidaanko tällaisella kokeilulla saada aamiaisesta sujuvampaa. Haastattelu toteutettiin kylttien testauksen yhteydessä ja vastauksia saatiin 108 kappaletta.
Vastausten perusteella voidaan päätellä, että pöytäkylttien kokeilu on onnistunut. Vastauksista huomataan, että tämänlaiselle toimintamallille voisi olla tarvetta Scandic Tampere Koskipuiston aamiaisella. Varsinkin työmatkalaiset, jotka matkaavat yksin pitävät toimintamallia tarpeellisena. Yli puolet vastanneista pitävät tämänlaista toimintatapaa hyvänä ideana ja tarpeellisena aamiaisella. Myös työntekijät kokevat tämän hyväksi toimintamalliksi. Kokeilua pidetään hyvänä etenkin ruuhka-aikoina.
Pienillä muutoksilla ja kehittämisellä tästä voisi saada täysin toimivan toimintamallin Koskipuiston hotellin aamiaiselle. Toimiessaan hyvin ja sujuvasti olisi mahdollista laajentaa tämän käyttöä myös muihin Scandic -hotelleihin. Tulevai-suudessa voisi olla mahdollista myös ottaa tämänkaltainen toimintamalli käyttöön muissakin hotelliketjuissa.