Yrittäjyyskasvatus ammatillisella toisella asteella Vantaalla
Linnossuo, Jussi (2022)
Linnossuo, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025143
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää yrittäjyyskasvatuksen tilaa ja vaikuttavuutta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Suomessa kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmällä sekä tapaustutkimuksena Vantaan ammattiopisto Varian sähköalan yrittäjyyskasvatuksen tilaa ja kehitystarpeita. Haastattelututkimuksen kohderyhmänä olivat Varian johtoa, yrittäjyyskasvatuksen vastuuhenkilöitä, sähköalan opettajia ja lähistön sähköalan yrittäjiä. Tulokset analysoitiin ja verrattiin viitekehykseen ja tutkimustietoon.
Yrittäjyyskasvatuksessa edistetään OKM:n yrittäjyyslinjauksia ja erityisesti korostetaan yrittäjämäistä toimintaa. Tässä on oleellista soveltuvat oppimisympäristöt, tekemällä taitajaksi sekä opettajien yrittäjyyskasvatuksen osaaminen ja motivaatio.
Tutkimustulosten mukaan voidaan todeta, että yrittäjyyskasvatuksen kurssien tarjonta on kattavalla tasolla Variassa yhdessä yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Kuitenkin kurssien suorittaminen on vähäistä, joten myöskään yrittäjyyskasvatuksen vaikuttavuus toisella asteella ei voi olla riittävällä tasolla. Kurssien integrointi ammattiaineiden sisältöihin, voisi auttaa koulutuksen suoritusten määrässä ja vaikuttavuudessa sekä lisätä motivaatiota.
Yrittäjyyskasvatuksessa edistetään OKM:n yrittäjyyslinjauksia ja erityisesti korostetaan yrittäjämäistä toimintaa. Tässä on oleellista soveltuvat oppimisympäristöt, tekemällä taitajaksi sekä opettajien yrittäjyyskasvatuksen osaaminen ja motivaatio.
Tutkimustulosten mukaan voidaan todeta, että yrittäjyyskasvatuksen kurssien tarjonta on kattavalla tasolla Variassa yhdessä yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Kuitenkin kurssien suorittaminen on vähäistä, joten myöskään yrittäjyyskasvatuksen vaikuttavuus toisella asteella ei voi olla riittävällä tasolla. Kurssien integrointi ammattiaineiden sisältöihin, voisi auttaa koulutuksen suoritusten määrässä ja vaikuttavuudessa sekä lisätä motivaatiota.