Sisällönhallintasovelluksen kehitys: Tokapeli creator
Jeskanen, Kristian (2022)
Jeskanen, Kristian
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524109
Tiivistelmä
Sisällönhallinalle on ollut tarve niin pitkään kuin ihminen on tuottanut sisältöjä, mutta tiedon siirtyessä yhä enemmän digitaalisiin ympäristöihin on tarve ratkaisuille kasvanut entisestään. Sisällönhallinalla tässä työssä viitataan toimintaan, jolla digitaalisia sisältöjä hallitaan. Erilaisia sisällönhallinnan ratkaisuja voidaan käyttää useaan tarkoitukseen kuten blogien, verkkosivujen ja sovellusten ylläpitoon.
Tehtävänä oli kehittää sisällönhallintasovellus Tokapeli-oppimisympäristön ylläpitoa varten. Tokapeli on kehitteillä oleva virtuaalinen oppimisympäristö, kriittisen lukutaidon ja luetun ymmärtämisen opettamiseen. Sen toiminta perustuu dynaamiseen arviointiin, yksinkertaisuuteen ja käyttäjien luoman sisällön esitystapaan. Sisältö voidaan esittää mm. pelillisyyden keinoin. Tokapelin toiminnallisuus nojaa täysin sisältöön, joten työkalu niiden hallintaa varten on välttämätön. Tavoitteena oli kehittää pilottiversio Tokapeli Creator -sovelluksesta, jolla käyttäjät voivat hallita ja julkaista sisältöjä, jakaa käyttö- ja lukuoikeuksia toisille käyttäjille ja tarkastella sisältöjen suorittamisesta kertynyttä dataa.
Sovelluksen toteutettiin moderneilla web-teknologioilla Full Stack -kehityksen periaatteella. Käyttöliittymä rakennettiin React.js-kirjastolla yhdessä Redux-tilanhallinkirjaston kanssa ja palvelinpuoli Django-verkkokehyksen ja PostgreSQL-tietokannan voimin.
Projekti saatettiin tavoitteiden valossa maaliin, mutta kehitettävää jäi paljon. A Content Management concept is as old as humans have been creating content, but when content is increasingly in digital environments, the need for innovative solutions is greater than ever. In the thesis content management refers to an action for managing content in digital form. Content Management solutions can be used for multiple purposes, like blogs, websites, and applications.
The task was to develop a content management application for a digital learning environment called Comprehension Game for teaching reading comprehension and critical literacy. It is a project in progress that is based on dynamic evaluation, simplicity, and content presentation. Its primary functionalities depend on the content created in it, so the application for managing that content is essential. The thesis's main goal was to develop a pilot version of the Comprehension Game Creator application that can be used for managing content and permissions and presenting content statistics.
The product was implemented as a full-stack project using modern web technologies like React.js and Redux for the frontend, and Django with PostgreSQL for the backend.
The project was finished from a thesis perspective, but it keeps on going still. A lot was implemented but there is still much to improve.
Tehtävänä oli kehittää sisällönhallintasovellus Tokapeli-oppimisympäristön ylläpitoa varten. Tokapeli on kehitteillä oleva virtuaalinen oppimisympäristö, kriittisen lukutaidon ja luetun ymmärtämisen opettamiseen. Sen toiminta perustuu dynaamiseen arviointiin, yksinkertaisuuteen ja käyttäjien luoman sisällön esitystapaan. Sisältö voidaan esittää mm. pelillisyyden keinoin. Tokapelin toiminnallisuus nojaa täysin sisältöön, joten työkalu niiden hallintaa varten on välttämätön. Tavoitteena oli kehittää pilottiversio Tokapeli Creator -sovelluksesta, jolla käyttäjät voivat hallita ja julkaista sisältöjä, jakaa käyttö- ja lukuoikeuksia toisille käyttäjille ja tarkastella sisältöjen suorittamisesta kertynyttä dataa.
Sovelluksen toteutettiin moderneilla web-teknologioilla Full Stack -kehityksen periaatteella. Käyttöliittymä rakennettiin React.js-kirjastolla yhdessä Redux-tilanhallinkirjaston kanssa ja palvelinpuoli Django-verkkokehyksen ja PostgreSQL-tietokannan voimin.
Projekti saatettiin tavoitteiden valossa maaliin, mutta kehitettävää jäi paljon.
The task was to develop a content management application for a digital learning environment called Comprehension Game for teaching reading comprehension and critical literacy. It is a project in progress that is based on dynamic evaluation, simplicity, and content presentation. Its primary functionalities depend on the content created in it, so the application for managing that content is essential. The thesis's main goal was to develop a pilot version of the Comprehension Game Creator application that can be used for managing content and permissions and presenting content statistics.
The product was implemented as a full-stack project using modern web technologies like React.js and Redux for the frontend, and Django with PostgreSQL for the backend.
The project was finished from a thesis perspective, but it keeps on going still. A lot was implemented but there is still much to improve.