Opetusvideoita Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelmaan : alaraajaortoosin valmistamisen työvaiheet
Frankberg, Janne; Konstig, Nina; Naumanen, Paula (2022)
Frankberg, Janne
Konstig, Nina
Naumanen, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on opetusvideot alaraajaortoosin valmistamisen työvaiheista. Ajatus kehittämistyölle nousi opinnäytetyön tekijöiden taustoista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ajantasainen, selkeä ja ymmärrettävä opetusvideoiden kokonaisuus apuvälinetekniikan opiskelijoiden käyttöön, sekä helpottamaan opiskelijoiden ymmärrystä säärimittaisen ortoosin valmistuksesta visuaalisessa muodossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että katsottuaan videot apuvälinetekniikan opiskelija saa tukea teorian opiskeluun alaraajaortotiikasta, mikä edistäisi oppimista ja antaisi paremmat valmiudet käytännön työvaiheisiin sekä tukisi opiskelijoiden itseohjautuvuutta. Opetusvideot on laadittu kehitystyönä Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelmaan.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, kirjallisen raportin, sekä ammatillisen tuotoksen. Teoriaosuus kostuu kolmesta teemasta: alaraajaortotiikasta, oppimisesta, sekä kolmantena on videoiden teko. Videoiden tarpeen ja sisällön kartoitus tapahtui Google Forms -kyselyllä. Kyselystä nousi esille tarve kotimaisella kielellä olevasta opetusmateriaalista, sekä alaraajaortoosin valmistuksesta. Samalla selvisi, että suurin osa koki oppivansa parhaiten käytännön esimerkkiä katsomalla.
Yhden ison videon sijasta valmistui kuusi lyhyttä videota eri työvaiheittain. Näin opiskelijan on helppo katsoa haluamansa työvaihe, missä kokee tarvitsevansa apua, kertausta tai mahdollista lisäinfoa. Videoiden tarkoitus on helpottaa opiskelijaa ymmärtämään säärimittaisen ortoosin valmistuksen prosessi. Oheistuotoksena syntyi opetusmateriaaliksi mitanottokaavake Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelmaan.
Videoiden palaute kerättiin Google Forms -kyselyllä, josta ilmeni että 69,2 % vastanneista koki videoiden ohjeet selkeiksi. Apuvälinetekniikassa ei ole vielä aiemmin tehty opinnäytetyönä opetusvideoita, mutta selkeitä ohjeita on kaivattu opiskelijoiden saataville. Alaraajaortoosin valmistukseen sisältyy paljon teknisiä työvaiheita. Joitain työvaiheita voi olla vaikea ymmärtää, jos oppimateriaali on vain kirjallisessa muodossa. Videoiden tiiviin sisällön kautta työvaiheiden oppiminen voi helpottua. Jatkoa ajatellen Apuvälinetekniikan opiskelijat voisivat hyötyä erilaisten ortoosien, sekä useampia niveltasoja ylittävien ortoosien valmistuksen lyhyistä videoista. Videot voisivat olla osana kurssin sisältöä opiskelijan orientoituessa alkavaan kurssiin.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, kirjallisen raportin, sekä ammatillisen tuotoksen. Teoriaosuus kostuu kolmesta teemasta: alaraajaortotiikasta, oppimisesta, sekä kolmantena on videoiden teko. Videoiden tarpeen ja sisällön kartoitus tapahtui Google Forms -kyselyllä. Kyselystä nousi esille tarve kotimaisella kielellä olevasta opetusmateriaalista, sekä alaraajaortoosin valmistuksesta. Samalla selvisi, että suurin osa koki oppivansa parhaiten käytännön esimerkkiä katsomalla.
Yhden ison videon sijasta valmistui kuusi lyhyttä videota eri työvaiheittain. Näin opiskelijan on helppo katsoa haluamansa työvaihe, missä kokee tarvitsevansa apua, kertausta tai mahdollista lisäinfoa. Videoiden tarkoitus on helpottaa opiskelijaa ymmärtämään säärimittaisen ortoosin valmistuksen prosessi. Oheistuotoksena syntyi opetusmateriaaliksi mitanottokaavake Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelmaan.
Videoiden palaute kerättiin Google Forms -kyselyllä, josta ilmeni että 69,2 % vastanneista koki videoiden ohjeet selkeiksi. Apuvälinetekniikassa ei ole vielä aiemmin tehty opinnäytetyönä opetusvideoita, mutta selkeitä ohjeita on kaivattu opiskelijoiden saataville. Alaraajaortoosin valmistukseen sisältyy paljon teknisiä työvaiheita. Joitain työvaiheita voi olla vaikea ymmärtää, jos oppimateriaali on vain kirjallisessa muodossa. Videoiden tiiviin sisällön kautta työvaiheiden oppiminen voi helpottua. Jatkoa ajatellen Apuvälinetekniikan opiskelijat voisivat hyötyä erilaisten ortoosien, sekä useampia niveltasoja ylittävien ortoosien valmistuksen lyhyistä videoista. Videot voisivat olla osana kurssin sisältöä opiskelijan orientoituessa alkavaan kurssiin.