Seurakuntaharjoittelun pitäis olla rautaa: nuorisotyönohjaajien näkökulmia harjoittelun ohjaamisesta osana opiskelijan ammatti-identiteettiprosessia
Lehtovaara, Maria (2022)
Lehtovaara, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123246
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Diakonia-ammattikorkeakoulun pitkittäistutkimushanketta, jonka tavoitteena on tutkia kirkon alan opiskelijoiden ammatti-identiteettiin liittyviä kysymyksiä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia seurakuntaharjoittelua ohjaavien nuorisotyönohjaajien näkemyksiä harjoittelunohjaamisesta ja sen merkityksestä opiskelijoiden ammatti-identiteetin kehityksessä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla teemahaastattelumenetelmällä yhdeksää harjoittelunohjaajana toiminutta kirkon nuorisotyönohjaajaa. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Harjoittelunohjaajien mukaan seurakunnan nuorisotyönohjaajan ammatti-identiteettiin kuuluivat persoonallisuuden piirteet, ammatillinen osaaminen, työrooli ja käsitys perustehtävästä. Harjoittelunohjaajien käsityksen mukaan työkokemuksella, työkavereilla ja omalla henkilöhistorialla oli merkitystä ammatti-identiteetin muodostumisessa.
Harjoittelunohjaajien mukaan opiskelijan omat tavoitteet toimivat hyvän harjoittelun lähtökohtana Hyvään harjoitteluun kuului hyvä vuorovaikutussuhde. Hyvässä harjoittelussa seurakuntatyötä haluttiin esitellä monipuolisesti käytännön työtehtävien kautta. Harjoittelunohjaajilla oli kolme erilaista tyyliä käydä ohjaavia keskusteluja opiskelijan kanssa. Hengellisyyteen liittyviä kysymyksiä osa harjoittelunohjaajista käsitteli vain, jos opiskelija otti ne itse esille. Kuitenkin hengellisten kysymysten käsittely koettiin keskeiseksi osaksi seurakunnan nuorisotyönohjaajan ammatillista osaamista. Harjoittelunohjaajat eivät kokeneet saavansa palautetta ohjaamisestaan eivätkä kehittäneet tietoisesti omaa ohjaamistaan.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tarjoamalla harjoittelunohjaajille mahdollisuuksia reflektoida omaa ohjaamistaan voitaisiin opiskelijoiden harjoittelukokemuksia parantaa entisestään. Lisätutkimusta tulisi tehdä siitä, kuinka seurakunnat työyhteisöinä ovat mukana harjoitteluprosessissa.
Asiasanat: Ammatti-identiteetti, Harjoittelu, Nuorisotyönohjaaja, Ohjaaminen, Sisällönanalyysi,
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla teemahaastattelumenetelmällä yhdeksää harjoittelunohjaajana toiminutta kirkon nuorisotyönohjaajaa. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Harjoittelunohjaajien mukaan seurakunnan nuorisotyönohjaajan ammatti-identiteettiin kuuluivat persoonallisuuden piirteet, ammatillinen osaaminen, työrooli ja käsitys perustehtävästä. Harjoittelunohjaajien käsityksen mukaan työkokemuksella, työkavereilla ja omalla henkilöhistorialla oli merkitystä ammatti-identiteetin muodostumisessa.
Harjoittelunohjaajien mukaan opiskelijan omat tavoitteet toimivat hyvän harjoittelun lähtökohtana Hyvään harjoitteluun kuului hyvä vuorovaikutussuhde. Hyvässä harjoittelussa seurakuntatyötä haluttiin esitellä monipuolisesti käytännön työtehtävien kautta. Harjoittelunohjaajilla oli kolme erilaista tyyliä käydä ohjaavia keskusteluja opiskelijan kanssa. Hengellisyyteen liittyviä kysymyksiä osa harjoittelunohjaajista käsitteli vain, jos opiskelija otti ne itse esille. Kuitenkin hengellisten kysymysten käsittely koettiin keskeiseksi osaksi seurakunnan nuorisotyönohjaajan ammatillista osaamista. Harjoittelunohjaajat eivät kokeneet saavansa palautetta ohjaamisestaan eivätkä kehittäneet tietoisesti omaa ohjaamistaan.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tarjoamalla harjoittelunohjaajille mahdollisuuksia reflektoida omaa ohjaamistaan voitaisiin opiskelijoiden harjoittelukokemuksia parantaa entisestään. Lisätutkimusta tulisi tehdä siitä, kuinka seurakunnat työyhteisöinä ovat mukana harjoitteluprosessissa.
Asiasanat: Ammatti-identiteetti, Harjoittelu, Nuorisotyönohjaaja, Ohjaaminen, Sisällönanalyysi,