Z-sukupolvi sijoittajana: sosiaalisen median merkitys Z-sukupolven sijoituspäätöksiin
Nuoranen, Lotta (2022)
Nuoranen, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423937
Tiivistelmä
Rahapuheesta on nuorten keskuudessa tullut yhteiskunnallisesti avoimempaa julkisen keskustelun ja sosiaalisen median kasvun myötä. Yhä useampi nuori kiinnostuu säästämisestä ja sijoittamisesta, ja haluaa kiinnittää huomiota omaan talouden hallintaan. Uudet sukupolvet ovat teknologian ympärille kasvaneita, jolloin luonnollista on, että myös sijoittamisesta etsitään tietoa verkosta ja sosiaalisen median kanavista. Tiedon laaja saatavuus kuitenkin pakottaa kuluttajia oppia erottamaan virheellisen tiedon asiallisesta ja kiinnittämään huomiota medianlukutaitoon.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Z-sukupolven sijoituspäätöksiin ja millainen merkitys sosiaalisella medialla on heidän sijoituspäätöksenteossa. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää, mitä lähteitä Z-sukupolvi hyödyntää sijoitustiedonhaussa ja millaiset lähteet ovat Z-sukupolven mielestä luotettavia. Tutkimus rajattiin koskemaan Z-sukupolven osalta täysi-ikäisiä sijoittajia, eli vuosien 1996-2003 välillä syntyneitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin yhdeksää Z-sukupolven edustajaa teemahaastatteluiden muodossa. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2022. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsitellään sijoittamista tavoitteiden ja riskien näkökulmasta sekä esitellään suosituimpia sijoituskohteita. Toisessa osassa syvennytään sosiaalisen median piirteisiin, lähdekritiikkiin ja sijoitushuijauksiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalinen media vaikuttaa Z-sukupolven sijoituspäätöksiin, mutta ei aivan kaikkien. Erityisesti aktiivisesti sijoittavat haastateltavat kuluttavat sosiaalisen median sisältöä inspiraation etsimiseen sekä talousuutisten seuraamiseen. Nuoret, jotka eivät kokeneet sosiaalisen median vaikuttavan juurikaan heidän sijoituspäätöksiinsä, hakevat tukea lähipiiriltä ja pankin tarjoamalta sijoitusneuvonnalta. Tutkimustuloksista ilmeni myös, että Z-sukupolvi on hyvin valveutunut sijoitusinformaatioon kohdistuvasta lähdekritiikistä, eikä sijoita sosiaalisesta mediasta saadun vinkin perusteella ilman tiedon tarkistamista useammasta lähteestä. Luotettavat tiedonlähteet perustuvat Z-sukupolven mielestä asiantuntijuuteen. Suosituimmaksi sosiaalisen median sijoitustiedonlähteeksi osoittautuivat puolestaan erilaiset podcastit.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat Z-sukupolven sijoituspäätöksiin ja millainen merkitys sosiaalisella medialla on heidän sijoituspäätöksenteossa. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää, mitä lähteitä Z-sukupolvi hyödyntää sijoitustiedonhaussa ja millaiset lähteet ovat Z-sukupolven mielestä luotettavia. Tutkimus rajattiin koskemaan Z-sukupolven osalta täysi-ikäisiä sijoittajia, eli vuosien 1996-2003 välillä syntyneitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin yhdeksää Z-sukupolven edustajaa teemahaastatteluiden muodossa. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2022. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsitellään sijoittamista tavoitteiden ja riskien näkökulmasta sekä esitellään suosituimpia sijoituskohteita. Toisessa osassa syvennytään sosiaalisen median piirteisiin, lähdekritiikkiin ja sijoitushuijauksiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalinen media vaikuttaa Z-sukupolven sijoituspäätöksiin, mutta ei aivan kaikkien. Erityisesti aktiivisesti sijoittavat haastateltavat kuluttavat sosiaalisen median sisältöä inspiraation etsimiseen sekä talousuutisten seuraamiseen. Nuoret, jotka eivät kokeneet sosiaalisen median vaikuttavan juurikaan heidän sijoituspäätöksiinsä, hakevat tukea lähipiiriltä ja pankin tarjoamalta sijoitusneuvonnalta. Tutkimustuloksista ilmeni myös, että Z-sukupolvi on hyvin valveutunut sijoitusinformaatioon kohdistuvasta lähdekritiikistä, eikä sijoita sosiaalisesta mediasta saadun vinkin perusteella ilman tiedon tarkistamista useammasta lähteestä. Luotettavat tiedonlähteet perustuvat Z-sukupolven mielestä asiantuntijuuteen. Suosituimmaksi sosiaalisen median sijoitustiedonlähteeksi osoittautuivat puolestaan erilaiset podcastit.