Talouden tunnusluvut myymäläpäällikön työssä : oppimateriaalin tuottaminen Case: Yritys X
Tuominen, Henry (2022)
Tuominen, Henry
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423969
Tiivistelmä
Yrityksen taloudellisen raportoinnin ja tunnuslukujen tehtävänä on antaa palautetta yritystoiminnan suoriutumisesta. Ei kuitenkaan riitä, että toimintaa vain seurataan, sillä olennaisessa osassa on myös ymmärtää mitä tarkasteltava tunnusluku mittaa ja miten sen kehitykseen voidaan vaikuttaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Yritys X:n myymäläpäälliköiden parhaita käytäntöjä toimipisteen kannattavuutta ja tuottavuutta kuvaavien tunnuslukujen parissa. Tutkimuksen pohjalta laadittiin verkko-oppimateriaalin sisältö, joka julkaistiin myöhemmin toimeksiantajan omassa verkkokoulutusympäristössä. Oppimateriaalin keskeisenä tavoitteena oli opettaa lukijaa tulkitsemaan oman toimipisteensä taloudellista raportointia ja sen tunnuslukuja, sekä ymmärtämään, kuinka myymäläympäristössä voidaan vaikuttaa tunnuslukujen kehitykseen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus, sillä oppimateriaalissa ei pyritty käsittelemään asioita yleisesti vaan haluttiin selvittää parhaat käytänteet, jotka soveltuvat nimenomaan toimeksiantajan toimintaan. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluin sekä dokumentein. Kerätty aineisto yhteismitallistettiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen se analysointiin teemakortiston avulla. Tutkimustulosten perusteella tuotettiin PowerPoint -diaesitys, joka käsitteli case-yrityksen myymälöiden kannalta keskeisimpiä kannattavuuden ja tuottavuuden tunnuslukuja. Oppimateriaali sisälsi myös konkreettisia ehdotuksia siitä, kuinka tunnuslukuihin voidaan vaikuttaa myymäläympäristössä.
Toimeksiantajan myymälöiden talouden kannalta oleellisimmat tunnusluvut olivat liikevaihto sekä henkilöstökulut. Liikevaihtoon tunnistettiin useita vaikutusmahdollisuuksia, sillä monet tuottavuutta kehittävät toimenpiteet vaikuttivat vähintäänkin välillisesti liikevaihdon kehitykseen. Henkilöstökuluihin tunnistettiin tehokkaimmaksi vaikutuskeinoksi huolellinen suunnittelu siten, että myymälän työsopimusrakenteet sekä työvuorot vastaavat kysynnän vaihteluita. Oppimateriaaliin sisällytettiin palauteosio, jonka avulla toimeksiantaja voi jatkokehittää materiaalia palautteiden perusteella. The main task of financial reporting and economic indicators is to give feedback about the performance of business operations. It is not enough to just monitor this information. It is also essential to see behind these economic indicators and understand what they are intended to measure and how to influence the trend of these indicators. The aim of this thesis was to research store managers of Company X and find the best practices to use indicators that describes profitability and productivity. Based on this research was made e-learning material which was published in the case company’s own online learning environment. Main tasks for this e-learning material were to teach for the store managers how to analyze store’s financial information and to understand how those indicators’ development can be affected.
Case study was chosen as a research method because learning material did not aim for general applicability. Meaning was to find out best practices that are compatible for case company’s operations. The material of this research was collected through thematic interviews and documents. When all collected material was converted to written form, analyzation was made with the usage of theme register. Based on research was made PowerPoint -presentation that included the main indicators for describing profitability and productivity of store. Material included also substantial recommendations about how to affect those indicators development.
From the store point of view the main financial indicators was sales and staff expenses. For sales was found many ways to influence because in many times development of productivity indicators had also positive impact on sales. Careful planning was identified as the most effective ways to influence staff expenses because store’s employment contract structures and work shifts should correspond for variations in demand. Feedback section was included to the end of e-learning material so case company can collect feedback and develop material in the future.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus, sillä oppimateriaalissa ei pyritty käsittelemään asioita yleisesti vaan haluttiin selvittää parhaat käytänteet, jotka soveltuvat nimenomaan toimeksiantajan toimintaan. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluin sekä dokumentein. Kerätty aineisto yhteismitallistettiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen se analysointiin teemakortiston avulla. Tutkimustulosten perusteella tuotettiin PowerPoint -diaesitys, joka käsitteli case-yrityksen myymälöiden kannalta keskeisimpiä kannattavuuden ja tuottavuuden tunnuslukuja. Oppimateriaali sisälsi myös konkreettisia ehdotuksia siitä, kuinka tunnuslukuihin voidaan vaikuttaa myymäläympäristössä.
Toimeksiantajan myymälöiden talouden kannalta oleellisimmat tunnusluvut olivat liikevaihto sekä henkilöstökulut. Liikevaihtoon tunnistettiin useita vaikutusmahdollisuuksia, sillä monet tuottavuutta kehittävät toimenpiteet vaikuttivat vähintäänkin välillisesti liikevaihdon kehitykseen. Henkilöstökuluihin tunnistettiin tehokkaimmaksi vaikutuskeinoksi huolellinen suunnittelu siten, että myymälän työsopimusrakenteet sekä työvuorot vastaavat kysynnän vaihteluita. Oppimateriaaliin sisällytettiin palauteosio, jonka avulla toimeksiantaja voi jatkokehittää materiaalia palautteiden perusteella.
Case study was chosen as a research method because learning material did not aim for general applicability. Meaning was to find out best practices that are compatible for case company’s operations. The material of this research was collected through thematic interviews and documents. When all collected material was converted to written form, analyzation was made with the usage of theme register. Based on research was made PowerPoint -presentation that included the main indicators for describing profitability and productivity of store. Material included also substantial recommendations about how to affect those indicators development.
From the store point of view the main financial indicators was sales and staff expenses. For sales was found many ways to influence because in many times development of productivity indicators had also positive impact on sales. Careful planning was identified as the most effective ways to influence staff expenses because store’s employment contract structures and work shifts should correspond for variations in demand. Feedback section was included to the end of e-learning material so case company can collect feedback and develop material in the future.