Verkkomainosten vaikutukset käyttäjäkokemukseen
Reen, Nuutti (2022)
Reen, Nuutti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323707
Tiivistelmä
Tänä päivänä internet on keskeinen väylä mainostajille ja monet verkkosivustot tarjoavat käyttäjille maksutonta sisältöä, joka usein rahoitetaan mainosten avulla. Mainokset voivat kuitenkin vaikuttaa eri tavoin sivustojen käyttäjäkokemukseen. Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, miten erilaiset verkkomainokset koetaan.
Tietoperustaan koottiin perustietoa verkkomainonnasta ja käyttäjäkokemuksesta pohjustamaan aihetta. Mainosten vaikutuksia käyttäjäkokemukseen tarkasteltiin keskittyen erityisesti mainosten sijoittelun vaikutukseen, mainontaan videosisällön yhteydessä, natiivimainontaan sekä mainosten asiaankuuluvuuteen ja personoituun mainontaan.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tehtiin käyttäjätestejä, joilla pyrittiin selvittämään, miten käyttäjät kokevat mainokset suomalaisten iltapäivälehtien verkkosivustoilla. Käyttäjätestit toteutettiin etänä Teamsin välityksellä ja niissä hyödynnettiin think aloud -menetelmää, eli koehenkilöt kuvailivat ajatuksiaan ääneen sivustoja käyttäessään. Testitilanteet tallennettiin myöhempää läpikäyntiä varten.
Käyttäjätesteissä esiin nousivat paljon tilaa vievät mainokset sekä videomuotoista sisältöä edeltävät mainosvideot. Tulokset olivat pääosin linjassa tietoperustan kanssa.
Tietoperustaan koottiin perustietoa verkkomainonnasta ja käyttäjäkokemuksesta pohjustamaan aihetta. Mainosten vaikutuksia käyttäjäkokemukseen tarkasteltiin keskittyen erityisesti mainosten sijoittelun vaikutukseen, mainontaan videosisällön yhteydessä, natiivimainontaan sekä mainosten asiaankuuluvuuteen ja personoituun mainontaan.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tehtiin käyttäjätestejä, joilla pyrittiin selvittämään, miten käyttäjät kokevat mainokset suomalaisten iltapäivälehtien verkkosivustoilla. Käyttäjätestit toteutettiin etänä Teamsin välityksellä ja niissä hyödynnettiin think aloud -menetelmää, eli koehenkilöt kuvailivat ajatuksiaan ääneen sivustoja käyttäessään. Testitilanteet tallennettiin myöhempää läpikäyntiä varten.
Käyttäjätesteissä esiin nousivat paljon tilaa vievät mainokset sekä videomuotoista sisältöä edeltävät mainosvideot. Tulokset olivat pääosin linjassa tietoperustan kanssa.