Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen sairaalassa ja hoitoon osallistuvien toimenkuvat
Joenpolvi, Sofia; Nordlund, Jenna; Pantolin, Emilia (2022)
Joenpolvi, Sofia
Nordlund, Jenna
Pantolin, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223483
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen sairaanhoitajaopiskelijoille opetusmateriaalia sekä luento 7–12-vuotiaiden lasten kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja hoitoon osallistuvien toimenkuvasta. Aihe on sosiaali- ja terveysalalla ajankohtainen, ja sillä on yhteiskunnallisesti tärkeä merkitys. Opinnäytetyön kehitysehdotuksena on tutkia sairaanhoitajien kokemuksia omasta osaamisestaan kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja osaamisesta kaltoinkohteluprosessissa.
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, miten tunnistaa lapsen kaltoinkohtelu ja mitkä ovat lapsen kaltoinkohtelun työryhmään osallistuvien toimenkuvat. Opinnäytetyön tavoitteena oli opastaa TAMK-opiskelijoita tunnistamaan kaltoinkohdeltu lapsi sairaalassa sekä lisäämään tietoaan moniammatillisen tiimin toimenkuvista kaltoinkohdellun lapsen hoitopolun aikana.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin opetusmateriaaliksi Power-Point-esitys, jossa kerrottiin kaltoinkohtelun eri muodoista, tunnistamisesta sekä työryhmien toimenkuvista. Lasten kaltoinkohtelun eri muotoja ovat laiminlyönti, seksuaalinen hyväksikäyttö, fyysinen- ja psyykkisen kaltoinkohtelu. Kaltoinkohtelulla on erilaisia riskitekijöitä, joiden huomioiminen on tärkeää. Kaltoinkohtelun tunnistaminen voi olla haastavaa, eikä se ole aina yksiselitteistä. PowerPoint-esitys piti sisällään videoita, sekä ajatusten herättelyyn tarkoitettuja avoimia kysymyksiä. Opetusmateriaali jää Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön. Lisäksi pidettiin luento Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle. Luennon tukena käytettiin opetusmateriaalia.
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, miten tunnistaa lapsen kaltoinkohtelu ja mitkä ovat lapsen kaltoinkohtelun työryhmään osallistuvien toimenkuvat. Opinnäytetyön tavoitteena oli opastaa TAMK-opiskelijoita tunnistamaan kaltoinkohdeltu lapsi sairaalassa sekä lisäämään tietoaan moniammatillisen tiimin toimenkuvista kaltoinkohdellun lapsen hoitopolun aikana.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin opetusmateriaaliksi Power-Point-esitys, jossa kerrottiin kaltoinkohtelun eri muodoista, tunnistamisesta sekä työryhmien toimenkuvista. Lasten kaltoinkohtelun eri muotoja ovat laiminlyönti, seksuaalinen hyväksikäyttö, fyysinen- ja psyykkisen kaltoinkohtelu. Kaltoinkohtelulla on erilaisia riskitekijöitä, joiden huomioiminen on tärkeää. Kaltoinkohtelun tunnistaminen voi olla haastavaa, eikä se ole aina yksiselitteistä. PowerPoint-esitys piti sisällään videoita, sekä ajatusten herättelyyn tarkoitettuja avoimia kysymyksiä. Opetusmateriaali jää Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön. Lisäksi pidettiin luento Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle. Luennon tukena käytettiin opetusmateriaalia.