Markkinointikampanjan suunnitelma Art Zenter Academylle
Laune, Minja (2022)
Laune, Minja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123348
Tiivistelmä
Digitalisaation aikakausi on muuttanut markkinointia yhä enemmän asiakaslähtöiseksi sekä dataan painottuvaksi. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi digitaalisen markkinoinnin strategiaa ja markkinointikampanjan suunnittelua muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä niin teoriassa, kuin käytännössä. Opinnäytetyö on toteutettu oivaltavan vetoketjumallin mukaisesti, jossa tietoperusta ja empiria yhdistyvät sulavasti aiheesta riippuen enemmän tai vähemmän.
Tietoperusta koostuu digitaalisen markkinoinnin strategiasta sekä markkinointikampanjan vaiheiden kuvauksesta. Empiirisessä osiossa kuvataan tuotos, eli markkinointikampanjan suunnitelma. Digitaalisen markkinoinnin strategia on puhdasta tietoperustaa, joka kytkeytyy vahvasti kampanjan suunnittelun prosessiin. Markkinointikampanjan suunnittelukappaleessa tietoperusta ja empiria taas kulkevat toistensa rinnalla.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Art Zenter Academy nimiselle taistelulajeihin keskittyvälle pienelle yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda markkinointikampanjan suunnitelma Art Zenter Academylle. Markkinointikampanjan suunnitelman avulla pyritään saamaan yritykselle enemmän näkyvyyttä ja tätä kautta koronapandemian vuoksi menetettyjen vakioasiakkaiden tilalle uusia sitoutuneita asiakkaita. Kampanjan kohderyhmänä toimivat perheet, joissa on 9–12-vuotiaita lapsia.
Työ rajattiin markkinointikampanjan suunnitteluun, joten toteutusvaihe jäi toimeksiantajan vastuulle. Suunnitelmaan on kuitenkin liitetty myös valmiiksi tuotettuja esimerkkejä julkaistavista sisällöistä, joita toimeksiantaja voi oman harkintansa mukaan käyttää suoraan sellaisenaan. Kampanjan suunnittelun työstäminen tapahtui tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa välipalavereiden ja avoimen keskustelun muodossa. Kehittämistyön menetelminä toimivat asiantuntijahaastattelut, havainnointi ja lähdemateriaaleihin perehtyminen markkinointikampanjan suunnittelun tukena.
Tietoperusta koostuu digitaalisen markkinoinnin strategiasta sekä markkinointikampanjan vaiheiden kuvauksesta. Empiirisessä osiossa kuvataan tuotos, eli markkinointikampanjan suunnitelma. Digitaalisen markkinoinnin strategia on puhdasta tietoperustaa, joka kytkeytyy vahvasti kampanjan suunnittelun prosessiin. Markkinointikampanjan suunnittelukappaleessa tietoperusta ja empiria taas kulkevat toistensa rinnalla.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Art Zenter Academy nimiselle taistelulajeihin keskittyvälle pienelle yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda markkinointikampanjan suunnitelma Art Zenter Academylle. Markkinointikampanjan suunnitelman avulla pyritään saamaan yritykselle enemmän näkyvyyttä ja tätä kautta koronapandemian vuoksi menetettyjen vakioasiakkaiden tilalle uusia sitoutuneita asiakkaita. Kampanjan kohderyhmänä toimivat perheet, joissa on 9–12-vuotiaita lapsia.
Työ rajattiin markkinointikampanjan suunnitteluun, joten toteutusvaihe jäi toimeksiantajan vastuulle. Suunnitelmaan on kuitenkin liitetty myös valmiiksi tuotettuja esimerkkejä julkaistavista sisällöistä, joita toimeksiantaja voi oman harkintansa mukaan käyttää suoraan sellaisenaan. Kampanjan suunnittelun työstäminen tapahtui tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa välipalavereiden ja avoimen keskustelun muodossa. Kehittämistyön menetelminä toimivat asiantuntijahaastattelut, havainnointi ja lähdemateriaaleihin perehtyminen markkinointikampanjan suunnittelun tukena.