Sosiaalinen media ja 6.-luokkalaisten itsetunto: kysely 6.-luokkalaisille
Räsänen, Inka; Makkonen, Nita (2022)
Räsänen, Inka
Makkonen, Nita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522692
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla käyttävätkö 6.-luokkalaiset sosiaalisen median palveluita ja miten usein. Lisäksi selvitettiin, onko sosiaalisen median käytöllä merkitystä heidän itsetuntoonsa.
Sosiaalisen median on tutkittu vaikuttavan positiivisesti sekä negatiivisesti itsetuntoon. Syitä itsetunnon alenemiseen ovat olleet mm. sosiaalisessa mediassa haukkuminen, ulkonäköpaineet sekä kateus muita ihmisiä kohtaan. Itsetuntoa nostattavia tekijöitä ovat olleet positiivisen huomion kuten kehujen saanti sekä inspiroivien ja
rohkaisevien ihmisten seuraaminen sosiaalisessa mediassa. (Kuosmanen 2018.)
Tilastokeskuksen mukaan sosiaalisen median käyttö on kasvanut etenkin 16–24- vuotiaiden nuorten keskuudessa (Suomen virallinen tilasto (SVT) 2021). Alle 13-vuotiaiden sosiaalisen median käytöstä ei löydy juurikaan tutkimustietoa, jonka vuoksi opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää 6.-luokkalaisten sosiaalisen median
käyttöä ja onko sen käytöllä merkitystä heidän itsetuntoonsa.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Kuopion kaupungin kouluterveydenhuolto. Tutkimus toteutettiin sähköisillä kyselylomakkeilla erään Kuopiolaisen alakoulun 6.-luokkalaisille. Kysely luotiin Webropol-ohjelmalla.
Tuloksista selvisi, että 6.-luokkalaiset käyttävät sosiaalisen median palveluita päivittäin ikärajoista huolimatta. Sosiaalisen median käytöllä ei ollut merkittävää vaikutusta 6.-luokkalaisten itsetuntoon. Somella koettiin olevan positiivisia sekä negatiivisia vaikutuksia. Tytöt kokivat poikia hieman enemmän sosiaalisen median laskevan heidän itsetuntoaan.
Yhtenä jatkotutkimuksena voisi selvittää miten eri somepalvelut vaikuttavat ihmisten itsetuntoon. Olisi mielenkiintoista tietää tapahtuuko jollain tietyllä some-alustalla mm. enemmän kiusaamista, kun taas jollain toisella.
Sosiaalisen median on tutkittu vaikuttavan positiivisesti sekä negatiivisesti itsetuntoon. Syitä itsetunnon alenemiseen ovat olleet mm. sosiaalisessa mediassa haukkuminen, ulkonäköpaineet sekä kateus muita ihmisiä kohtaan. Itsetuntoa nostattavia tekijöitä ovat olleet positiivisen huomion kuten kehujen saanti sekä inspiroivien ja
rohkaisevien ihmisten seuraaminen sosiaalisessa mediassa. (Kuosmanen 2018.)
Tilastokeskuksen mukaan sosiaalisen median käyttö on kasvanut etenkin 16–24- vuotiaiden nuorten keskuudessa (Suomen virallinen tilasto (SVT) 2021). Alle 13-vuotiaiden sosiaalisen median käytöstä ei löydy juurikaan tutkimustietoa, jonka vuoksi opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää 6.-luokkalaisten sosiaalisen median
käyttöä ja onko sen käytöllä merkitystä heidän itsetuntoonsa.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Kuopion kaupungin kouluterveydenhuolto. Tutkimus toteutettiin sähköisillä kyselylomakkeilla erään Kuopiolaisen alakoulun 6.-luokkalaisille. Kysely luotiin Webropol-ohjelmalla.
Tuloksista selvisi, että 6.-luokkalaiset käyttävät sosiaalisen median palveluita päivittäin ikärajoista huolimatta. Sosiaalisen median käytöllä ei ollut merkittävää vaikutusta 6.-luokkalaisten itsetuntoon. Somella koettiin olevan positiivisia sekä negatiivisia vaikutuksia. Tytöt kokivat poikia hieman enemmän sosiaalisen median laskevan heidän itsetuntoaan.
Yhtenä jatkotutkimuksena voisi selvittää miten eri somepalvelut vaikuttavat ihmisten itsetuntoon. Olisi mielenkiintoista tietää tapahtuuko jollain tietyllä some-alustalla mm. enemmän kiusaamista, kun taas jollain toisella.