Osaamisen johtaminen: käytettävyystutkimus SOTETIE – Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartan käytettävyydestä
Hänninen, Noora (2022)
Hänninen, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422606
Tiivistelmä
Työelämän ja osaamistarpeiden muutokset vaativat osaamisen arviointia ja näyttöön perustuvien koulutusten hyödyntämistä. Yhteiset osaamisalueet tulee sisällyttää osaksi sosiaali- ja terveysalan tutkintoon johtaviin koulutuksiin. Lisäksi on tärkeää vastata osaamisvajeisiin täydennyskoulutuksien avulla sekä vahvistaa eri sidosryhmien välistä yhteistyötä. Työelämässä tulisi suunnitella ja toteuttaa erilaisia kehittämishankkeita, jotta saadaan vastattua alueelliseen ja paikalliseen osaamisen kohdistamiseen. Tarpeeseen vastattiin laatimalla SOTETIE- hankkeessa sähköinen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartta. Selkeimpinä muutokseen vaikuttavia tekijöitä ovat asiakkaiden omaehtoinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, digitalisaatio ja niukkenevat taloudelliset resurssit.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartan käytettävyyttä käytettävyystutkimuksen avulla. Tavoitteena oli tuottaa kokemusperäistä tietoa sekä edistää ammattilaisten työelämän ja osaamisen muutoksiin liittyvien tukipalveluiden kehittämistä.
Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu ja SOTETIE- hanke. Hankkeen nimi on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartta. Käytettävyystutkimus koostui kahdesta osasta. Ensin kohderyhmän henkilöt arvioivat tehtävien avulla SOTETIE-sivuston käyttäjäystävällisyyttä. Lopuksi tutkija haastatteli kohderyhmän henkilöt tarkemman tiedon saamiseksi sivuston sisällöstä ja käytettävyydestä.
Käytettävyystutkimuksen analysointitapana käytettiin induktiivista sisällönanalyysia, joka koostuu aineiston pelkistämisesti eli redusoinnista, aineiston ryhmittelystä eli klusteroinnista ja teoreettisten käsitteiden luomisesta eli abstrahoinnista.
Käytettävyystutkimuksen tuloksissa selvisi, että SOTETIE-sivusto koettiin hyödyllisenä apuvälineenä työelämässä ja se sisälsi paljon hyvää tietoa. Sivusto antoi uusia keinoja osaamisen kehittämiseen. Kuitenkin sivustolla koettiin olevan paljon tuttua tietoa ja se palautti aikaisemmassa koulutuksessa opittuja asioita takaisin mieleen. Sivustolla oli helppo liikkua ja se koettiin pääosin käyttäjäystävällisenä.
Käytettävyystutkimuksen tuloksien avulla saatiin tuotettua kokemusperäistä tietoa sekä edistettyä ammattilaisten työelämän ja osaamisen muutoksiin liittyvien tukipalveluiden kehittämisessä. Jatkokehittämisessä SOTETIE-sivuston aihekokonaisuuksia tulisi saada selkeämpään ja tiiviimpään muotoon luettavuuden parantamiseksi. Tämän lisäksi sivustolla tulisi esitellä vielä enemmän keinoja ja työkaluja, joilla voidaan vastata työelämän ja osaamistarpeiden muutoksiin. Changes in working life and skill needs require assessment of skills and utilization of evidence-based training. The common areas of expertise should be included as part of the training leading to a degree in the social and health sector. In addition, it is important to respond to skill gaps through continuing education and to strengthen cooperation between different stakeholders. Various development projects should be planned and implemented in working life in order to target regional and local competence needs better. The need was met by preparing an electronic road map for the continuous learning of social and health professionals in the SOTETIE project. The most obvious factors influencing the change are the customers' voluntary promotion of health and well-being, digitalization and dwindling financial resources.
The purpose of the thesis was to investigate the usability of the continuous learning roadmap for a social and health care professional by means of a usability study. The goal was to produce information based on experience and to promote the development of support services related to changes in professionals' working life and skills.
The client of the thesis was Savonia University of Applied Sciences and the SOTETIE project. The name of the project is the road map for the continuous learning of social and health professionals. The usability study consisted of two parts. First, the members of the target group evaluated the user-friendliness of the SOTETIE website with the help of tasks. Finally, the researcher interviewed the people of the target group to get more detailed information about the site's content and usability.
Inductive content analysis was used as the analysis method of the usability study, which consists of reducing the material, in other words reducing and grouping (clustering) the material and creating theoretical concepts (abstracting).
The results of the usability study revealed that the SOTETIE website was perceived as a useful aid in working life and that it contained a lot of good information. The website provided new ways to develop skills. However, it was found that the sit has a lot of familiar information and that it reminded of things learned in the previous training. The site was easy to navigate and was mostly perceived as user-friendly.
Using the results of the usability study, it was possible to produce knowledge based on experience and promote the development of support services related to changes in professionals' working life and skills. In further development, the topics of the SOTETIE website should be made clearer and more concise in order to improve readability. In addition to this, the site should present even more methods and tools that can be used to respond to changes in working life and competence needs
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartan käytettävyyttä käytettävyystutkimuksen avulla. Tavoitteena oli tuottaa kokemusperäistä tietoa sekä edistää ammattilaisten työelämän ja osaamisen muutoksiin liittyvien tukipalveluiden kehittämistä.
Toimeksiantaja opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu ja SOTETIE- hanke. Hankkeen nimi on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartta. Käytettävyystutkimus koostui kahdesta osasta. Ensin kohderyhmän henkilöt arvioivat tehtävien avulla SOTETIE-sivuston käyttäjäystävällisyyttä. Lopuksi tutkija haastatteli kohderyhmän henkilöt tarkemman tiedon saamiseksi sivuston sisällöstä ja käytettävyydestä.
Käytettävyystutkimuksen analysointitapana käytettiin induktiivista sisällönanalyysia, joka koostuu aineiston pelkistämisesti eli redusoinnista, aineiston ryhmittelystä eli klusteroinnista ja teoreettisten käsitteiden luomisesta eli abstrahoinnista.
Käytettävyystutkimuksen tuloksissa selvisi, että SOTETIE-sivusto koettiin hyödyllisenä apuvälineenä työelämässä ja se sisälsi paljon hyvää tietoa. Sivusto antoi uusia keinoja osaamisen kehittämiseen. Kuitenkin sivustolla koettiin olevan paljon tuttua tietoa ja se palautti aikaisemmassa koulutuksessa opittuja asioita takaisin mieleen. Sivustolla oli helppo liikkua ja se koettiin pääosin käyttäjäystävällisenä.
Käytettävyystutkimuksen tuloksien avulla saatiin tuotettua kokemusperäistä tietoa sekä edistettyä ammattilaisten työelämän ja osaamisen muutoksiin liittyvien tukipalveluiden kehittämisessä. Jatkokehittämisessä SOTETIE-sivuston aihekokonaisuuksia tulisi saada selkeämpään ja tiiviimpään muotoon luettavuuden parantamiseksi. Tämän lisäksi sivustolla tulisi esitellä vielä enemmän keinoja ja työkaluja, joilla voidaan vastata työelämän ja osaamistarpeiden muutoksiin.
The purpose of the thesis was to investigate the usability of the continuous learning roadmap for a social and health care professional by means of a usability study. The goal was to produce information based on experience and to promote the development of support services related to changes in professionals' working life and skills.
The client of the thesis was Savonia University of Applied Sciences and the SOTETIE project. The name of the project is the road map for the continuous learning of social and health professionals. The usability study consisted of two parts. First, the members of the target group evaluated the user-friendliness of the SOTETIE website with the help of tasks. Finally, the researcher interviewed the people of the target group to get more detailed information about the site's content and usability.
Inductive content analysis was used as the analysis method of the usability study, which consists of reducing the material, in other words reducing and grouping (clustering) the material and creating theoretical concepts (abstracting).
The results of the usability study revealed that the SOTETIE website was perceived as a useful aid in working life and that it contained a lot of good information. The website provided new ways to develop skills. However, it was found that the sit has a lot of familiar information and that it reminded of things learned in the previous training. The site was easy to navigate and was mostly perceived as user-friendly.
Using the results of the usability study, it was possible to produce knowledge based on experience and promote the development of support services related to changes in professionals' working life and skills. In further development, the topics of the SOTETIE website should be made clearer and more concise in order to improve readability. In addition to this, the site should present even more methods and tools that can be used to respond to changes in working life and competence needs