VR-teknologian hyödyntäminen sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen lisäämisessä
Salmela, Janita; Möller, Siiri (2022)
Salmela, Janita
Möller, Siiri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Teknologia kehittyy jatkuvasti ja sen hyödyntäminen opetuksessa tulee lisääntymään erilaisin tavoin. VR-teknologia on jo hieman näyttäytynyt opetuksessa ja sillä on laajat mahdollisuudet hoitotyön koulutuksessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, miten virtuaaliteknologiaa voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen lisäämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajantasaista tietoa terveydenhuollon ammattilaisille, opiskelijoille ja kouluttajille.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tiedonhaku on suoritettu heinä-elokuussa 2022, käyttäen kansainvälisiä tietokantoja CINAHL, Elsevier, Medic, ProQuest ja PubMed. Aineistoa haettaessa hyödynnettiin aiemmin määriteltyjä hakusanoja, sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä. Tutkimuksia valikoitui lopulta 8 kappaletta. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa nousi esille, että VR:n avulla voidaan harjoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista osaamista sen eri osa-alueilla. Sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinistä osaamista, kuten kädentaitoja ja anatomian sekä fysiologian ymmärtämistä voidaan oppia VR:n avulla. Lisäksi empatiataitoja, päätöksenteko- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä tiimityöskentelyssä tarvittavaa osaamista voidaan oppia ja kehittää VR:n avulla. VR on pääosin koettu positiivisena oppimistyökaluna ja sen tehokkuudesta löytyy näyttöä.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että VR:ää voidaan hyödyntää monipuolisesti sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen lisäämisessä. VR:n opetuskäytössä on myös haasteita, kuten sen aiheuttamat fyysiset oireet, joiden vuoksi se ei välttämättä sovi kaikille opiskelijoille. Nämä asiat on otettava huomioon VR:n käyttöönotossa. Koska aihetta on tutkittu vain vähän Suomessa, tutkimusta olisi syytä jatkaa, jotta VR:n tehokkuutta päästäisiin hyödyntämään enemmän myös suomalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, miten virtuaaliteknologiaa voidaan hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen lisäämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajantasaista tietoa terveydenhuollon ammattilaisille, opiskelijoille ja kouluttajille.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tiedonhaku on suoritettu heinä-elokuussa 2022, käyttäen kansainvälisiä tietokantoja CINAHL, Elsevier, Medic, ProQuest ja PubMed. Aineistoa haettaessa hyödynnettiin aiemmin määriteltyjä hakusanoja, sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä. Tutkimuksia valikoitui lopulta 8 kappaletta. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa nousi esille, että VR:n avulla voidaan harjoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista osaamista sen eri osa-alueilla. Sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinistä osaamista, kuten kädentaitoja ja anatomian sekä fysiologian ymmärtämistä voidaan oppia VR:n avulla. Lisäksi empatiataitoja, päätöksenteko- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä tiimityöskentelyssä tarvittavaa osaamista voidaan oppia ja kehittää VR:n avulla. VR on pääosin koettu positiivisena oppimistyökaluna ja sen tehokkuudesta löytyy näyttöä.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että VR:ää voidaan hyödyntää monipuolisesti sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen lisäämisessä. VR:n opetuskäytössä on myös haasteita, kuten sen aiheuttamat fyysiset oireet, joiden vuoksi se ei välttämättä sovi kaikille opiskelijoille. Nämä asiat on otettava huomioon VR:n käyttöönotossa. Koska aihetta on tutkittu vain vähän Suomessa, tutkimusta olisi syytä jatkaa, jotta VR:n tehokkuutta päästäisiin hyödyntämään enemmän myös suomalaisessa sairaanhoitajakoulutuksessa.